Monday, 24 December 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR DSV


Mata  pelajaran:Dunia Seni Visual
Tahun             :3 Ceria                                                                       Masa   :60 minit
Bidang            :Bidang membentuk dan membuat binaan           Tema  : Alam Semula Jadi
3.1.1
Persepsi  Estetik

3.2
Aplikasi Seni

3.3
 Ekpresi Kreatif

3.4
Apresiasi Seni

3.1.1 Unsur Seni
3.1.1.1
3.1.2

Prinsip Rekaan
3.1.2.1,

3.2.1 Media
3.2.1.1-Alat: Gunting dan gam

3.2.1.2:Bahan:
Span, renda dan aksesories
3.2.2  Proses danTeknik

3.3.1
3.3.2

3.4.1
3.4.2

           
Objektif pembelajaran

Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. Memahami dan menggunakan bentuk dan prinsip imbangan dalam membuat boneka.
2. Menghasilkan boneka mengunakan span dan aksesories.
3. Membuat apresiasi berpandukan bahasa seni visual yang telah dipelajari

Aktiviti P n P

1. Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang boneka. (EK1.4)
2. Guru menunjuk cara menghasilkan boneka. (EK4.3)
3. Murid menghasilkan boneka  (EK1.1) (EK2.3) (EK 3.2)
4. Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan (EK3.5)

EMK

Keusahawana, Kreativiti, Inovasi dan nilai murni

Bahan Bantu Belajar

1.Contoh : gambar  contoh hasil  boneka
2.Media   : Span, renda, tali, gunting dan aksesories.

Penilaian P n P

Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat boneka berdasarkan persepsi estetik, aplikasi seni, ekspresi kreatif dan apresiasi seni

Refleksi

Pada akhir pembelajaran:




Mata  pelajaran:Dunia Seni Visual                                                  Minggu           : 1
Tahun             :3 Ceria                                                                       Masa               :60 minit
Bidang            :Bidang membentuk dan membuat binaan           Tema  : Alam Semula Jadi
3.1.1
Persepsi  Estetik

3.2
Aplikasi Seni

3.1.1 Unsur Seni
3.1.1.1
3.1.2

Prinsip Rekaan
3.1.2.1,

3.2.1 Media
3.2.1.1-Alat: Gunting dan gam

3.2.1.2:Bahan:
Span, renda dan aksesories
3.2.2  Proses danTeknik

           
Objektif pembelajaran

Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.Memahami bahasa seni visual yang ada pada boneka iaitu unsur seni.(Bentuk)
2.Memahami bahasa seni visual yang ada pada boneka iaitu prinsip rekaan (Imbangan).
3.Murid mengetahui proses dan teknik dalam penghasilan boneka.

Aktiviti P n P

1. Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang boneka untuk menguji  pengetahuan sedia ada murid. (EK1.4).
2. Guru menerangkan berkaiatan unsur seni dan prinsip rekaan.
3. Guru bersoal jawab tentang pengetahuan sedia ada murid berkaiatn
EMK

Keusahawana, Kreativiti, Inovasi dan nilai murni

Bahan Bantu Belajar

1.Contoh : gambar  contoh hasil  boneka

Penilaian P n P

Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat boneka berdasarkan 2 kandungan standart pembelajaran iaitu  persepsi estetik dan aplikasi seni.
Refleksi

Pada akhir pembelajaran:






Mata  pelajaran:Dunia Seni Visual                                                  Minggu: 2
Tahun             :3 Ceria                                                                       Masa   :60 minit
Bidang            :Bidang membentuk dan membuat binaan           Tema  : Alam Semula Jadi
3.3
 Ekpresi Kreatif

3.4
Apresiasi Seni

3.3.1
3.3.2

3.4.1
3.4.2

           
Objektif pembelajaran

Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. Memahami, mengenal dan menggunakan bahasa seni visual iaitu  bentuk dan prinsip imbangan dalam membuat boneka.
2. Menghasilkan boneka mengunakan span dan aksesories.
3. Membuat apresiasi berpandukan bahasa seni visual yang telah dipelajari

Aktiviti P n P

1.Guru mengulangkaji pengajaran pada  minggu lepas Guru menunjuk cara menghasilkan boneka.(EK4.3)
2. Murid menghasilkan boneka  (EK1.1) (EK2.3) (EK 3.2)
3. Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan (EK3.5)

EMK

Keusahawana, Kreativiti, Inovasi dan nilai murni

Bahan Bantu Belajar

1.Contoh : gambar  contoh hasil  boneka
2.Media   : Span, renda, tali, gunting dan aksesories.

Penilaian P n P

Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat boneka berdasarkan persepsi estetik, aplikasi seni, ekspresi kreatif dan apresiasi seni

Refleksi

Pada akhir pembelajaran:






.
Soalan menaakul
1.         Apakah jenis boneka yang kamu tahu?
2.         Apakah bentuk yang biasa dijumpai oleh murid dlam boneka?
3.         Adakah prinsip imbangan atau simetri penting dalam penghasilan boneka?
4.         Adakah kamu tahu  jenis pakaian yang digunakan pada zaman sekarang dan dahulu?
5.         Apakah kamu tahu boneka diperbuat daripada apa?

No comments:

Post a Comment