Mata pelajaran:Dunia Seni Visual
Tahun :3
Ceria Masa :60
minit
Bidang :Bidang
membentuk dan membuat binaan Tema : Alam Semula Jadi
3.1.1
Persepsi Estetik
|
3.2
Aplikasi Seni
|
3.3
Ekpresi Kreatif
|
3.4
Apresiasi Seni
|
3.1.1 Unsur Seni
3.1.1.1
3.1.2
Prinsip Rekaan
3.1.2.1,
|
3.2.1 Media
3.2.1.1-Alat: Gunting dan gam
3.2.1.2:Bahan:
Span, renda dan aksesories
3.2.2 Proses danTeknik
|
3.3.1
3.3.2
|
3.4.1
3.4.2
|
Objektif
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.
Memahami dan menggunakan bentuk
dan prinsip imbangan dalam membuat boneka.
2.
Menghasilkan boneka mengunakan span dan aksesories.
3.
Membuat apresiasi berpandukan bahasa seni visual yang telah dipelajari
|
Aktiviti
P n P
|
1.
Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang boneka. (EK1.4)
2.
Guru menunjuk cara menghasilkan boneka. (EK4.3)
3.
Murid menghasilkan boneka (EK1.1)
(EK2.3) (EK 3.2)
4.
Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan (EK3.5)
|
EMK
|
Keusahawana, Kreativiti, Inovasi dan
nilai murni
|
Bahan Bantu Belajar
|
1.Contoh
: gambar contoh hasil boneka
2.Media : Span,
renda, tali, gunting dan aksesories.
|
Penilaian
P n P
|
Proses
penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat boneka berdasarkan persepsi
estetik, aplikasi seni, ekspresi kreatif dan apresiasi seni
|
Refleksi
|
Pada
akhir pembelajaran:
|
Mata pelajaran:Dunia Seni Visual Minggu : 1
Tahun :3
Ceria Masa :60 minit
Bidang :Bidang
membentuk dan membuat binaan Tema : Alam Semula Jadi
3.1.1
Persepsi Estetik
|
3.2
Aplikasi Seni
|
3.1.1 Unsur Seni
3.1.1.1
3.1.2
Prinsip Rekaan
3.1.2.1,
|
3.2.1 Media
3.2.1.1-Alat: Gunting dan gam
3.2.1.2:Bahan:
Span, renda dan aksesories
3.2.2 Proses danTeknik
|
Objektif
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.Memahami
bahasa seni visual yang ada pada boneka iaitu unsur seni.(Bentuk)
2.Memahami
bahasa seni visual yang ada pada boneka iaitu prinsip rekaan (Imbangan).
3.Murid
mengetahui proses dan teknik dalam penghasilan boneka.
|
Aktiviti
P n P
|
1.
Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang boneka untuk menguji pengetahuan sedia ada murid. (EK1.4).
2.
Guru menerangkan berkaiatan unsur seni dan prinsip rekaan.
3.
Guru bersoal jawab tentang pengetahuan sedia ada murid berkaiatn
|
EMK
|
Keusahawana, Kreativiti, Inovasi dan
nilai murni
|
Bahan Bantu Belajar
|
1.Contoh
: gambar contoh hasil boneka
|
Penilaian
P n P
|
Proses
penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat boneka berdasarkan 2 kandungan
standart pembelajaran iaitu persepsi
estetik dan aplikasi seni.
|
Refleksi
|
Pada
akhir pembelajaran:
|
Mata pelajaran:Dunia Seni Visual Minggu:
2
Tahun :3
Ceria Masa :60
minit
Bidang :Bidang
membentuk dan membuat binaan Tema : Alam Semula Jadi
3.3
Ekpresi Kreatif
|
3.4
Apresiasi Seni
|
3.3.1
3.3.2
|
3.4.1
3.4.2
|
Objektif
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.
Memahami, mengenal dan menggunakan bahasa seni visual iaitu bentuk dan prinsip
imbangan dalam membuat boneka.
2.
Menghasilkan boneka mengunakan span dan aksesories.
3.
Membuat apresiasi berpandukan bahasa seni visual yang telah dipelajari
|
Aktiviti
P n P
|
1.Guru
mengulangkaji pengajaran pada minggu
lepas Guru menunjuk cara menghasilkan
boneka.(EK4.3)
2.
Murid menghasilkan boneka (EK1.1)
(EK2.3) (EK 3.2)
3.
Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan (EK3.5)
|
EMK
|
Keusahawana, Kreativiti, Inovasi dan
nilai murni
|
Bahan Bantu Belajar
|
1.Contoh
: gambar contoh hasil boneka
2.Media : Span,
renda, tali, gunting dan aksesories.
|
Penilaian
P n P
|
Proses
penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat boneka berdasarkan persepsi
estetik, aplikasi seni, ekspresi kreatif dan apresiasi seni
|
Refleksi
|
Pada
akhir pembelajaran:
|
.
Soalan menaakul
1. Apakah jenis boneka yang kamu tahu?
2. Apakah bentuk yang biasa dijumpai oleh
murid dlam boneka?
3. Adakah prinsip imbangan atau simetri
penting dalam penghasilan boneka?
4. Adakah kamu tahu jenis pakaian yang digunakan pada zaman
sekarang dan dahulu?
5. Apakah kamu tahu boneka diperbuat daripada
apa?
No comments:
Post a Comment