RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN 2013
KAJIAN
TEMPATAN
TAHUN
4
MINGGU
|
TEMA/TOPIK
|
SUBTOPIK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
1
2-4
Jan
|
1. RUMAH SEBAGAI
KEPERLUAN ASAS
MANUSIA
1.1 Perkembangan Corak Petempatan Manusia
|
a.
Sejarah awal
Petempatan manusia
|
1.
Menyatakan corak petempatan awal
manusia.
2.
Menceritakan corak petempatan awal
manusia.
3.
Membanding dan membezakan dua
jenis petempatan awal manusia.
4.
Menerangkan persekitaran gua adalah
jenis petempatan awal yang sesuai.
5.
Menerangkan keperluan tinggal di
kawasan lapang.
|
1.
Membina model gua
sebagai petempatan awal
manusia daripada bahan
buangan.
2.
Melukis gambar sejarah
awal petempatan manusia.
|
2
1-7
Jan
|
|
Kawasan
lapang
Pinggiran
sungai atau tasik
|
1.
Menyatakan corak petempatan awal
manusia.
2.
Menceritakan corak petempatan awal
manusia.
3.
Membanding dan membezakan dua
jenis petempatan awal manusia.
4.
Menerangkan persekitaran gua adalah
jenis petempatan awal yang sesuai.
5.
Menerangkan keperluan tinggal di
kawasan lapang.
6.
Menceritakan kepentingan tinggal di pinggiran sungai atau tasik.
|
1.
Membina model gua
sebagai petempatan awal
manusia daripada bahan
buangan.
2.
Melukis gambar sejarah
awal petempatan manusia.
|
3
dan 4
18-21
Jan
|
|
Jenis
petempatan awal
-Berpindah
randah
-
|
1.
Menyatakan sebab manusia berpindah
randah pada peringkat awal.
|
1.
Menghasilkan buku skrap tentang petempatan awal manusia.
2.
Melayari laman web untuk mendapatkan makluma mengenai jenis-jenis
petempatan awal manusia.
|
5
dan 6
1-8
Feb
|
|
Gua
Tempat
kediaman
Pondok/Ran
|
1.Menyatakan
tempat tinggal manusia petempatan awal.
2.
Menyatakan keistimewaan manusia
tinggal di persekitaran gua.
3.
Menyatakan ciri-ciri tempat kediaman
petempatan awal.
|
1.
Menghasilkan projek gua tentang
petempatan awal manusia.
2.
Melayari laman web untuk mendapatkan makluma mengenai jenis-jenis
petempatan awal manusia.
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
||||
7
11-15
Feb
|
Faktor
Mempengaruhi Pembinaan Rumah
|
Faktor
yang mempengaruhi jenis rumah di Malaysia dan
negara lain.
-Sejarah
|
1.
Menerangkan latar belakang sejarah
mempengaruhi reka bentuk rumah.
2-
Menghuraikan ciri-ciri fizikal yang
sesuai sebagai lokasi tempat tinggal.
|
1-
Menghasilkan buku skrap tentang pelbagai jenis rumah di dunia.
2-
Menulis puisi bertemakan rumah.
3-Sumbangsaran
4-Permaianan
|
8
18-22
Feb
|
|
Faktor
yang mempengaruhi jenis rumah di Malaysia dan
negara lain.
-
Geografi
|
1-.
Menerangkan bentuk muka bumi
sebagai faktor mempengaruhi jenis
rumah.
2-
Menghuraikan ciri-ciri fizikal yang
sesuai sebagai lokasi tempat tinggal.
|
1-
Menghasilkan buku skrap tentang pelbagai jenis rumah di dunia.
2-
Menulis puisi bertemakan rumah.
3-Sumbangsaran
4-Permaianan
|
9
25-1
Mac
|
|
Faktor
yang mempengaruhi jenis rumah di Malaysia dan
negara lain.
-
Keselamatan dan Keselesaan
|
.1-Menceritakan
tentang ciri-ciri
keselesaan sesebuah rumah.
2-Menyatakan
ciri-ciri keselamatan yang
terdapat pada reka bentuk rumah di
Malaysia.
3-
Menghuraikan ciri-ciri fizikal yang
sesuai sebagai lokasi tempat tinggal.
|
1-
Menghasilkan buku skrap tentang pelbagai jenis rumah di dunia.
2-
Menulis puisi bertemakan rumah.
3-Sumbangsaran
4-Permaianan
|
10
4-8
Mac
|
|
Faktor
yang mempengaruhi jenis rumah di Malaysia dan
negara lain.
-
Kepadatan penduduk
|
1-
Menerangkan faktor kepadatan
penduduk mempengaruhi pembinaan
rumah.
2-
Menghuraikan ciri-ciri fizikal yang
sesuai sebagai lokasi tempat tinggal.
|
1-
Menghasilkan buku skrap tentang pelbagai jenis rumah di dunia.
2-
Menulis puisi bertemakan rumah.
3-Sumbangsaran
4-Permaianan
|
11
11-15
Mac
|
Jenis
Rumah
|
a.
Rumah di Malaysia
i.
Rumah Tradisional
Rumah
panjang
Rumah
Minangkabau
Rumah
Kampung
|
1.
Menyatakan jenis reka bentuk rumah di
Malaysia.
2.
Menamakan contoh rumah tradisional
dan rumah moden di Malaysia.
|
1.
Melukis gambar rumah
tradisional.
|
UJIAN BULAN MAC
|
||||
CUTI
|
||||
14
1-5
Apr
|
Jenis
Rumah
|
ii.
Rumah moden
Banglo
Rumah
Teres
Rumah
pangsa
Kondominium
|
2.
Menamakan contoh rumah moden di
Malaysia.
|
1.
Menyanyi dan membincangkan lirik lagu bertemakan rumah.
|
15
8-12
Apr
|
|
iii.
Pembinaan rumah
Struktur
binaan
Bahan
binaan
Pelan
dan ruang
|
3.
Membanding dan membezakan rumah
tradisional dan rumah moden
berdasarkan pembinaan rumah.
4.
Menjelaskan pembinaan rumah yang
selesa dan kualiti.
|
1.
Mencari maklumat di pusat sumber
tentang pembinaan sesebuah rumah.
2.
Membuat model rumah impian.
|
16
dan 17
15-19
Apr
|
|
b.
Rumah di negara lain
Zon
Sederhana Sejuk
Zon
Sederhana Panas
|
1.
Menyatakan reka bentuk rumah yang
terdapat di negara lain.
2.
Membanding dan membezakan rumah
di Zon Sejuk dan Zon Panas
berdasarkan reka bentuknya.
|
1.
Membuat buku skrap tentang pelbagai jenisrumah di negara lain.
2.
Melayari laman web untuk mendapatkan maklumat tentang reka bentuk rumah di
empat zon iklim dunia.
3.
Menulis laporan tentang cuaca dan iklim, zon iklim dunia dan melukis reka
bentuk rumah di zon tersebut.
|
17
22-26
Apr
|
|
Zon
Sejuk
Zon
Panas
|
Menerangkan
jenis rumah di 2 zon
iklim dunia.
2.
Menyatakan reka bentuk rumah yang
terdapat di negara lain.
3.
Membanding dan membezakan rumah
di Zon Sejuk dan Zon Panas
berdasarkan reka bentuknya.
|
-Permainan
stesyen
|
18
29-3
Mei
|
Kepentingan Rumah
|
Fungsi rumah
Memberi
perlindungan
|
1.
Menyenaraikan kepentingan rumah kepada manusia.
2.
Menjelaskan kepentingan rumah sebagai tempat perlindungan.
|
1.
Mengumpul gambar-gambar rumah, pelan.
|
19
6-10
Mei
|
|
Fungsi
rumah
-Menyediakan
keselesaan
-Mewujudkan
kemesraan anggota keluarga
|
1.
Menyenaraikan kepentingan rumah kepada manusia.
2.
Menjelaskan kepentingan rumah dalam memberi keselesaan dan mewujudkan
kemesraan keluarga.
|
1.
Melakukan gerak kerja kumpulkan tentang fungsi rumah kepada manusia.
|
MINGGU ULANGKAJI
|
||||
PKSR 1
MINGGU 21
|
||||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 22 DAN 23
|
||||
24
10-14
Jun
|
PERIHAL KAWASAN SETEMPAT
-Latar Belakang
-Kawasan Setempat
.
|
a.
Lokasi
i. Kawasan tempat
tinggal murid dalam
hubungan dengan
mukim,
daerah/bahagian
Kampung
Taman
perumahan
Ladang
Pekan
Bandar
|
1.
Menyatakan lokasi tempat tinggal
murid.
2.
Menyatakan kawasan tempat tinggal
murid.
3.
Membanding dan membezakan dua
kawasan tempat tinggal berdasarkan
lokasi.
|
1.
melukis peta lakar menunjukkan kawasan
tempat
tinggal murid.
2.
Berdasarkan peta daerah,murid mengenal pasti kedudukan tempat tinggal murid.
3.
Melabel peta daerah untuk menunjukkan lokasi tempat tinggal murid.
4.
Melukis peta laluan ke lokasi tempat tinggal murid.
|
25
17-21
Jun
|
PERIHAL KAWASAN SETEMPAT
-Latar Belakang
-Kawasan Setempat
|
-Aspek
fizikal
-Keadaan muka
bumi
Tanah tinggi
Tanah pamah
|
1.
Menyatakan pelbagai bentuk muka
bumi negara Malaysia.
2.
Mengenal pasti kepelbagaian bentuk
muka bumi di kawasan tempat tinggal
murid.
3.
Membanding dan membezakan
keistimewaan aspek fizikal antara tanah
tinggi dengan tanah pamah.
|
1.
Membina model
menunjukkan keadaan
bentuk muka bumi
kawasan tempat tinggal
murid daripada kertas
tumbuk dan plastisin.
|
26
23-28
Jun
|
|
-Aspek
fizikal
-Keadaan muka
bumi
Lembangan
Pinggir laut
|
1.
Menyatakan pelbagai bentuk muka
bumi negara Malaysia.
2.
Mengenal pasti kepelbagaian bentuk
muka bumi di kawasan tempat tinggal
murid.
|
2-Kerusi
panas
|
27
1-5
Jul
|
|
-Cuaca
-Keadaan Cuaca
Hujan
Panas
Mendung
Redup
Berangin
|
1.
Menyatakan keadaan cuaca tempat
murid (pada sesuatu masa)
2.
Menerangkan maksud simbol-simbol
cuaca.
3.
Menerangkan ciri keistimewaan cuaca
setempat.
4.
Menjelaskan pengaruh cuaca ke atas
kegiatan harian penduduk setempat.
5.
Menyatakan langkah keselamatan yang
perlu diambil oleh murid sewaktu
banjir.
|
Permainan
dalaman
|
27
dan 28
1-12
Jul
|
|
-Cuaca
Pengaruh cuaca
terhadap
kegiatan harian.
|
|
1-Perbincangan
kumpulan
2-Perbentangan
cuaca.
|
29
15-19
Jul
|
Identiti
Setempat
|
Sejarah atau lagenda
i.
Asal usul nama tempat dari aspek sejarah atau legenda.
|
1.
Menceritakan asal usul nama tempat
tinggal murid.
2.
Menyenaraikan peristiwa bersejarah di
kawasan setempat.
|
1.
Menulis laporan.
2.
Melukis tentang cerita asal-usul nama setempat.
|
30
22-26
Jul
|
|
Sejarah atau lagenda
ii.
Peristiwa setempat
|
1.
Menceritakan salah satu peristiwa
setempat yang paling istimewa bagi
murid.
|
1-Sumbangsaran
|
UJIAN BULAN OGOS
MINGGU 31
|
||||
CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
MINGGU 32
|
||||
CUTI PENGGAL
MINGGU 33
|
||||
34
dan 35
23-30
Ogo
|
|
Keistimewaan
setempat
Keistimewaan
dari segi:
-Alam
semulajadi
-Warisan
sejarah
|
1.
Menyenaraikan keistimewaan tempat
tinggal murid.
2.
Menyatakan contoh-contoh berkaitan
keistimewaan setempat.
|
1.
Lawatan
2.
Menghasilkan buku skrap
|
36
dan 37
2-13
Sep
|
|
Keistimewaan
setempat
Keistimewaan
dari segi:
-
Kesenian dan kebudayaan
-Prasarana
|
1.
Menceritakan keistimewaan prasarana
yang terdapat di kawasan tempat
tinggal murid.
2-Menceritakan
keistimewaan kesenian dan kebudayaan.
|
1-Mencari
maklumat di perpustakaan.
|
38
16-20
Sep
|
|
Struktur
pentadbir
i. Kampung/Taman
|
1.
Menamakan ketua pentadbir mengikut
jawatan di peringkat kampung, mukim,
daerah dan negeri.
2.
Menyatakan organisasi pentadbir
tempat tinggal murid pada peringkat
taman/kampung,lading.
|
1.
Mencari maklumat tentang jawatan pentadbiran kampung/mukim/daerahdan menulis
carta organisasi.
|
39 dan 40
23-4
Okt
|
|
Perumahan/Ladang
ii. Mukim
iii. Daerah
iv. Negeri
|
1.
Menamakan ketua pentadbir mengikut
jawatan di peringkat kampung, mukim,
daerah dan negeri.
2.
Menyatakan organisasi pentadbir
tempat tinggal murid pada peringkat
taman/kampung,lading.
|
1
Berbincang serta mencatatkan hasil perbincangan secara kumpulam tentang
bidang kuasa mengikut kawasan bagi tiap-tiap organisasi pentadbiran.
|
41
dan 42
7-18
Okt
|
|
Kemudahan
dan
perkhidmatan awam
i. Perkhidmatan
perhubungan
|
1.
Menyatakan fungsi kemudahan dan
perkhidmatan awam.
2.
Menyenaraikan jenis kemudahan dan
perkhidmatan awam di tempat murid.
3.
Menyenaraikan jenis-jenis
perkhidmatan yang disediakan oleh
perkhidmatan awam.
4.
Menjelaskan kepentingan pelbagai
perkhidmatan awam di tempat murid.
|
1.
Taklimat daripada orang
sumber mengenai
perkhidmatan awam
setempat.
2.
Melayari laman web
institusi atau syarikat
yang menyediakan
kemudahan
dan perkhidmatan awam
untuk mengetahui
kepentingan organisasi
tersebut.
|
43
21-25
Okt
|
MINGGU ULANGKAJI
|
|||
|
||||
45
4-8
Nov
|
|
ii. Perkhidmatan
pendidikan
iii. Perkhidmatan
keselamatan
|
1-Menjelaskan
kepentingan pelbagai perkhidmatan awam
di tempat murid.
|
1-Quiz
|
46
11-15
Nov
|
|
iv. Perkhidmatan
kesihatan
v. Kemudahan
beribadat
|
1-Menjelaskan
kepentingan pelbagai perkhidmatan awam
di tempat murid.
|
2-Permaian
dalaman.
|
assalamualaikum..saya mohon copy ye? tq ..:)
ReplyDeletemhn share juga,, tQ,,
ReplyDelete