RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN 2013
KAJIAN
TEMPATAN
TAHUN
5
MINGGU
|
TEMA/TOPIK
|
SUBTOPIK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
1
2-4
Jan
|
MENGENAL NEGARA KITA
|
5.1
Lokasi
a-Di
Asia Tenggara
-Kedududkan
Malaysia berpandukan arah mata angin
-Kedudukan
Malaysia dengan Negara jiran di Asia Tenggara
b_Di
dunia
-Kedudukan
Malaysia di Benua Asia dan dunia
|
1.
Megenal lokasi Malaysia di Asia Tenggara.
2.
Mengenal lokasi Malaysia di dunia
|
1.Melukis
lokasi Malaysia di benua Asia.
|
2
1-7
Jan
|
|
5.2
Negeri-negeri di Malaysia
a-Nama
negeri, ibu negeri dan Bandar utama.
-ibu
negeri di Malaysia
-Bandar-bandar
utama di Malaysia.
-Bandar
utama pentadbiran, pelabuhan dan perindustrian.
|
1.
Menyatakan nama negeri di Malysia
2.
Menceritakan Bandar-bandar itama di Malysia.
3.
Mengenalpasti Bandar-bandar di negeri di dalam Malaysia.
|
1.
Membuat kerja berpasukan dalam mengumpulkan nama-nama negeri dan Bandar di
Malaysia.
|
3
dan 4
18-21
Jan
|
|
b-Lagu,
bendera , jata dan lambing negeri.
-Setiap
negeri mempunyai lagu, jata dan lambang.
-Penggunaan
lambang haiwan, tumbuhan, senjata, bulan , bintang dan mercu tanda dalam lambang.
-
|
1.Mengenali
negeri-negeri dan lambang-lambangnya.
2.
Mengetahui lambang negeri-negeri di Malaysia.
3.Mengetahui
identiti negeri dan Negara bagi menyemai sikap patriotic dalam diri.
|
1.
Menghasilkan buku skrap .
|
5
dan 6
1-8
Feb
|
|
c-Ketua
negeri dan Ketua Kerajaan Negeri.
i-Negeri
beraja
-Ketua
negeri yang bergelar Sultan, Raja dan Yang Dipertuan Besar.
-Ketua
Kerajaan yang bergelar Menteri Besar.
ii-Negeri
tidak beraja
-Ketua
negeri yang digelar Yang Dipertua Negeri
-Ketua
Kerajaan yang di gelar Ketua Menteri.
|
1.Mengenali
Ketua negeri dan Ketua Kerajaan Negeri..
|
1
Melayari laman web untuk mendapatkan
maklumat.
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
||||
7
11-15
Feb
|
|
5.3
Identiti Negara
a-lagu,
bendera, jata dan lambang lain.
i-lagu
kebangsaan(Negaraku)
-Cara
nyanyian
-Lirik
ii-Bendera(Jalur
gemilang)
-Ciri
bendera
iii-Jata
-Maksud
setiap lambang
iv-Mercu
tanda Negara seperti Tugu Kebangsaan.
|
1.Mengenali
identity negara di Malaysia.
3.Mengetahui
identiti negeri dan Negara bagi menyemai sikap patriotic dalam diri.
|
1-
Menghasilkan buku skrap tentang pelbagai jenis rumah di dunia.
2-
Menulis karangan bertemakan identity
Negara.
|
8
18-22
Feb
|
|
b-Struktur
pembinaan Negara
i-Peringkat
persekutuan
-Duli
yang maha Mulia Yang Dipertuan Agong, Kabinet, Jabatan Perdana Menteri dan
Kementerian yang lain.
ii-Peringkat
negeri
-Semenanjung
-Sultan
,Raja, Yang Dipertuan Negeri,Majlis Mesyuarat Negeri dan Pejabat Setiausaha
Kerajaan Negeri.
-Pejabat
Daerah dan Tanah
-Pejabat
Penghulu
-Ketua
Kampung
Sabah
Tuan
yang Terutama,Yang diPertua Negeri, Kabinet Negeri, Pejabat Setiausaha
Negeri.
-Sarawak
Tuan
yang Terutama,Yang diPertua Negeri, Majlis Tertinggi, Pejabat Setiausaha
Negeri.
-Bahagian
-Pejabat
Daerah
-Pejabat
Daerah Kecil
-Kampung
|
1-.
Menerangkan struktur pembinaan Negara di peringkat persekutuan, dan negeri.
2.
Menyatakan peringkat-peringkat struktur pembinaan.
|
1-
Menulis lirik lagu berkaiatan struktur pembinaan Negara.
|
9
25-1
Mac
|
|
c-Ketua
Negara dan Ketua Kerajaan Persekutuan
-Duli
Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong
-Perlantikan
Yang Dipertuan Agong
_Perlantikan
secara bergilir-gilir.
-Perdana
Menteri
-Ketua
Parti yang memenangi pilihanraya
-Dilantik
oleh yang diPertuan Agong
|
1-.
Menerangkan struktur pembinaan Negara di peringkat persekutuan, dan negeri.
2.Menceritakan
tentang Ketua Negara dan Ketua Kerajaan Persekutuan
|
1-
Menulis lirik lagu berkaiatan struktur pembinaan Negara.
|
10
4-8
Mac
|
6
KEINDAHAN NEGARA KITA
|
i-Ciri-ciri
fizikal yang istimewa
a-Bentuk
muka bumi di Malaysia
-Keistimewaan
tanah tinggi, tanah pamah, pinggir laut, tasik, gua , sungai dan pulau.
-Keindahan
-Ciri-ciri
fizikal
-Kepentingan
ii-Flora
dan Fauna
-Malar
hijau
-Pelbagai
species
-Habitat
iii-Iklim
-Panas
dan sekata lembab sepanjang tahun.
-Julat
suhu yang kecil.
|
1-Menjelaskan
ciri-ciri bentuk muka bumi di Malysia.
2-Membandingbeza
bentuk muka bumi di Malaysia
3-Mengetahui
bentuk muka bumi di Malaysia.
1-Menjelaskan
ciri-ciri flora dan fauna di Malysia.
2-Membandingbeza
flora dan fauna di Malaysia
3-Mengetahui
flora dan fauna yang boleh di jumpai di Malaysia.
1.Mengetahui
jenis iklim di Malysia.
2.Mengetahui
julat suhu di Malaysia.
3.Menyatakan
kebaikana dan kepentingan suhu di Malaysia.
|
1-Sumbangsaran
2-Permaianan
|
11
11-15
Mac
|
|
i-Rumah
ibadat
Struktur
dan ukiran serta pengaruh seni bina.
Bahan
binaan yang digunakan seperti kayu, batu, kaca, marmar dan jubin.
ii-Banggunan
bersejarah
-Bahan
-Pengaruh
binaan seperti Islam, Portugis, Belanda , Inggeris dan tempatan.
-Ciri-ciri
tersendiri.
|
1.
Mengetahui maksud rumah ibadat.
2-Mengetahui
nama rumah ibadat mengikut agama yang dianuti oleh penganutnya.
3.
Mengetahui banggunan bersejarah dan ciri-cirinya.
|
1.Melukis
gambar rumah ibadat.
2.Mencari
gambar banggunan bersejarah.
|
UJIAN BULAN MAC
|
||||
CUTI
|
||||
14
1-5
Apr
|
|
iii-Mercu
tanda
-Lokasi
-Teknologi
-Keunikan
-Pemandangan
iv-Istana
-Reka
bentuk
-Ukiran
bermotifkan tumbuhan dan haiwan
-Keunikan
buatan
-Fungsi
pelbagai ruang.
|
1.
mercu tanda dan istana di Malaysia.
2.
Menyatakan ciri-ciri kawasan tersebut.
3.
Membanding dan membezakan dua banggunan tersebut.
|
1.
Menyanyi dan membincangkan lirik lagu bertemakan mercu tanda dan istana.
|
15
8-12
Apr
|
7-SEJARAH
NEGARA KITA
|
a-Pengasasan
Melaka
i-Kedatangan
Parameswara
-Latarbelakang
Parameswara
ii-Asal-usul
nama Melaka
-Peristiwa
pelanduk dan anjing.
b-Kegemilangan
Melaka
i-Pentadbiran
-Raja
dan Orang Besar Empat iaitu Bendehara, Laksamana, Temenggung dan Penghulu
Bendahari.
-Kuasa
Raja dan tugas Oang Besar Empat
|
1.
Mengenali sejarah awal pengasasan Melaka.
2.Mengetahui
asal-usul sejarah nama Melaka.
1.Menyatakan
siapa Orang Besar Empat.
2.Mengetahui
tugas-tugas Orang Besar Empat.
3.Mengetahui
jawatan Orang Besar Empat dalam pentradbiran moden.
Menghargai
jasa Orang Besar Empat
|
1.
Mencari maklumat di pusat sumber
tentang KMM.
2.Lakonan
|
16
dan 17
15-19
Apr
|
|
ii-Susun
lapis masyarakat
-Golongan
pemerintah terdiri daripada Sultan, kaum kerabat, pembesar-pembesar.
-Golongan
rakyat terdiri daripada orang-orang Melaka termasuk pedagang dan buruh mahir.
-Golongan
hamba termasuklah orang yang gagal membayar cukai.
|
1-Mengetahui
susun lapis masyarakat di Melaka.
2-Menyatakan
golongan yang terdapat di dalam susun lapis masyarakat.
3-Meceritakan
mengapa golongan-golongan ya ng di tempatkan dalam susun lapis masyarakat di
Melaka.
|
1.
Melayari laman web untuk mendapatkan maklumat .
|
17
22-26
Apr
|
|
v-Tokoh-tokoh
-Parameswara
-Sultan
Muzaffar Syah
-Sultan
Mansur Syah
-Sultan
Alauddin Riayat Syah
-Sultan
Mahmud Syah
-Tun
Perak
_hang
Tuah
-Tun
Fatimah
vi-Pusat
Perdagangan
-Lokasi
-Perniagaan
yang dijalankan.
|
1.
Menyenaraikan tokoh-tokoh.
2.
Menceritakan jasa-jasa tokoh tersebut.
3.Mengetahui
jasa dan menghargai jasa tokoh-tokoh tersebut.
.
Menyatalkan lokasi pusat perdagangan di Melaka.
2.
Menyatakan aktiviti perdagangan yang di jalankan.
3.Mencerikan
ciri-ciri perdagangan yang di jalankan.
|
-Permainan
stesyen
|
18
29-3 Mei
|
|
vii-Pusat
Penyebaran Islam
-Pemerintah
memeluk agama islam
-Penerimaan
agama Islam
-Aktiviti
pedagang-pedagang islam
|
1.Menyatakan
aktiviti penerima agama Islam di Melaka.
2.Menyatakan
sebab tersebarnya agama Islam.
3.Menceritakan
aktiviti berkembangnya agama Islam di Melaka.
|
1.Latihan
|
19
6-10
Mei
|
7.2
SEJARAH AWAL SABAH
|
a-Asal
–usul Sabah
b-Pentadbiran
Sabah
i-Kawasan
Pantai Timur
-Kawasan
di bahagi kepada beberapa bahagian.
-Jajahan
ditadbir oleh pembesar Sulu dan di bantu oleh ketua-ketua tempatan.
ii-Kawasan
Pantai Barat
-Kawasan
diperintah oleh wakil Sultan Brunei.
-Kawasan
dibahagi kepada beberapa bahagian.
-Jajahan
di tadbir oleh ketua suku kaum dan ketua petempatan sungai.
iii-Kawasan
pendalaman dan muara sungai
-Ditadbir
oleh kutua-ketua yang terdiri daripada ketua rumah panjang.
|
1.Menceritakan
asal usul nama Sabah.
2.Menyatakan
kawasan pentadbiran dalam negeri Sabah.
3.
Menceritakan tentang 3 nama kawasan pentadbiran di negeri Sabah.
|
1.Kuiz
|
MINGGU ULANGKAJI
|
||||
PKSR 1
MINGGU 21
|
||||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 22 DAN 23
|
||||
24
10-14
Jun
|
|
c-Cara
hidup
i-Kawasan
Pantai Timur
-Pekerjaan
utama
-Memungut
hasil hutan
ii-Kawasan
pantai Barat
-Pekerjaan
utama
-Ekonomi
sara diri
iii-Kawasan
pendalaman dan muara sungai
-Pekerjaan
utama
-Menanam
padi, memburu binatang, mencari hasil laut.
|
1.Menamakan
cara hidup yang diamalkan.
2.Menyatakan
pekerjaan yang dijalankan oleh penduduk untuk setiap kawasan.
3.
Menceritakan mengapa pekerjaan tersebut di lakukan di kawasan penempatan.
4.,
Membandingbeza pekerjaan mengikut kawasanm penempatan,
|
1.Kerusi
panas
2.Permainan
stesyen
|
25
17-21
Jun
|
7.3
SEJARAH AWAL SARAWAK
|
a-Asal-usul
Sarawak
b-Pentadbiran
Sarawak
-Kawasan
persisiran pantai dikuasai oleh Pengeran Mahkota di bantu oleh tiga orang
pembesar tempatan yang di panggil Dato Patinggi, Dato Temenggung dan Dato
Bandar.
-Kawasan
pendalaman serta muara sungai di kuasai oleh pemimpin tempatan.
|
1.Menceritakan
asal usul nama Sarawak..
2.Menyatakan
kawasan pentadbiran dalam negeri Sarawak.
3.
Menceritakan tentang 3 nama kawasan pentadbiran di negeri Sarawak..
|
Permainan
dalaman
|
26
23-28
Jun
|
|
c-Cara
hidup
i-Kawasan
Persisiran Pantai
-Pekerjaan
utama
-Bercucuk
tanam, memungut hasil hutan dan berniaga.
ii-Kawasan
pendalaman dan muara sungai
-Pekerjaan
utama
-Menanam
padi, memburu binatang, mencari hasil laut.
|
1.Menamakan
cara hidup yang diamalkan.
2.Menyatakan
pekerjaan yang dijalankan oleh penduduk untuk setiap kawasan.
3.
Menceritakan mengapa pekerjaan tersebut di lakukan di kawasan penempatan.
4.,
Membandingbeza pekerjaan mengikut kawasanm penempatan,
|
1-Perbincangan
kumpulan
2-Perbentangan
cuaca.
|
27
1-5
Jul
|
7.4
ZAMAN PENJAJAHAN
|
a-Kedatangan
penjajah
b-kesan
penjajahan
i-Binaan
tinggalan
-Kota
dan kubu
-Banggunan
-Jalan
Keretapi
_Jalanraya
ii-Sosial
-Bahasa
dan tuklisan
-Masyarakat
berbilang kaum.
-Semangat
nasionalis
c-Penentangan
masyarakat tempatan.
d-Undang-undang
dan peraturan.
i-Tujuan
penggub alan undang-undang
-Hak
individu dan hak semua kaum.
-Keharmonian
dan ketenteraman masyaraka.
Disiplin
dan tatasusila.
e-Tokoh
|
1-Menjelaskan
kepentingan pelbagai perkhidmatan awam
di tempat murid.
2.
Menceritakan tentang penentangan masyarakat tempatan.
3.
Menyenaraikan tokoh-tokoh.
|
1.
Menulis laporan.
2.
Melukis tentang cerita asal-usul nama setempat.
|
27
dan 28
1-12
Jul
|
|
a-Semangat
Kebangsaan
i-Peristiwa-peristiwa
-Pemerintahan
Jepun
-Cadangan
penubuhan Malayan Union
-Keganasan
Bintang Tiga
ii-Penubuhan
UMNO
-Diasaskan
oleh Dato Onn Jaafar pada 11 Mei 1946 di Istana Besar Johor Bahru.
-Menyatupadukan
orang melayu menentang Malayan Union.
|
1.
Menceritakan tetang kemerdekaan Malaysia.
2.Mengetahui
peristiwa-peristiwa bersejarah di Tanah Melayu.
3.Mengetahui
penubuhan UMNO dan fungsinya.
|
1-Sumbangsaran
2.
Mencari maklumat di pusat sumber.
|
29
15-19
Jul
|
|
iii-Tokoh
parti-parti politik dari UMNO, MCA dan MIC
iv-Peranan
persuratan dan penerbitan.
|
|
1.
Lawatan
2.
Menghasilkan buku skrap
|
30
22-26
Jul
|
|
Peristwa
i-Kemerdekaan
-Darurat
-Penubuhan
Parti Perikatan
-Pilihanraya
-Perundingan
dengan british
|
1.
Mengetahui peristiwa –peristiwa penting di Malaysia.
2.Menyenaraikan
peristiwa-peristiwa tersebut.
|
1-Mencari
maklumat di perpustakaan.
2.
Mencari nota berkaitan dengan menggunakan media.
|
UJIAN BULAN OGOS
MINGGU 31
|
||||
CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
MINGGU 32
|
||||
CUTI PENGGAL
MINGGU 33
|
||||
34
dan 35
23-30
Ogo
|
7.5
KEMERDEKAAN DAN PENUBUHAN MALAYSIA
|
ii-Pengishtiharan
kemerdekaan
-Pengumuman
tentang tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu oleh Tuanku Abdul Rahman
di Bandar Hilir , Melaka.
-Menurunkan
bendera Union Jack dan menaikkan bendera Persekutuan Tanah Melayu pada 12 tgh
malam 30 Ogos 1957 di Padang Kelab Selangor.
-perhimpunan
raksasa di Stadium Merdeka dan pengishtiharan kemerdekaan oleh Pesuruhjaya
British di Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
|
1.
Menceritakan tentang pengisytiharan kemerdekaan.
2.Menyenaraikan
peta alir bagi peristiwa kemerdekaan.
3.Mencatatakan
tarikh penting kemerdekaan.
|
1.Tayangan
video.
2.Sumbangsaran
3.Penceritaan
dua hala.
|
36
dan 37
2-13
Sep
|
|
c-Pembentukan
Malaysia
i-Keanggotaan
-Persekutuan
Tanah Melayu
-Singapura
-Sabah
-Sarawak
ii-Tujuan
-Menyekat
pengaruh komunis
-Melepaskan
Sabah dan Sarawak daripada Pengaruh Inngeris
-Keseimbangan
penduduk melayu bumiputra dan kaum-kaum lain.
-Usaha
pembangunan secara kerjasama.
|
1.
Mengetahui pembentukan Malaysia dari segi penglibatan negeri, tarikh dan tujuan pembentukan Malaysia.
2.
Menceritakan tujuan pembentukan
Malaysia.
|
1
Berbincang serta mencatatkan hasil perbincangan secara .
|
38
16-20
Sep
|
7.6
WARISAN SEJARAH
|
a-Pemeliharaan
dan pemuliharaan
i-Jenis
-Tempat,
banggunan, senjata dan pakaian.
-Bahan
bersejarah seperti dokumen , batu bersurat dan artifak.
-Kesenian
seperti pertahanan diri, seni tari, seni muzik dan kraf tangan.
-Adat
resam seperti pertabalan dan perkahwinan.
ii-Cara
-Pewartaan
-Baik
pulih
-Kawalan
-Kajian
yang berterusan
-Kesedaran
dan tindakan masyarakat.
|
1.
Memahami maksud pemeliharaan dan pemuliharaan.
2.Mengetahui
ciri-ciri pemuliharaan dan pemeliharaan yang berkaitan sub-sub topic.
3.
Mengetahui cara pemuliharaan dan pemeliharaan.
|
1.
Taklimat berkaiatan pemeliharaan dan
pemuliharaan.
2.
Membandingbeza 2 aspek tersebut.
3.
Mencari maklumat.
|
39 dan 40
23-4
Okt
|
8
MASYARAKAT MALAYSIA
|
8.1
Penduduk
a-Komposisi
-Kepelbagaian
kaum.
b-Faktor
yang mempengaruhi perubahan penduduk.
i-Kelahiran
ii-Penghijrahan
-Pekerjaan
-Pendidikan
-Perkahwinan
iii-Dasar
kerajaan
-Pembukaan
kawasan baru
-Penempatan
semula
|
1.Menyatakan
komposisi kaum di Malaysia.
2.Mengetahui
factor yang mempengaruhi perubahan penduduk di Malaysia.
3.Mencari
maklumat berkaitan dasar-dasar kerajaan berkaiatan penduduk di Malaysia.
|
1.
Mencari maklumat.
2.Perbincangan
berkumpulan.
|
41
dan 42
7-18
Okt
|
|
8.2
Agama dan Kepercayaan
a-kepelbagaian
agama dan kepercayaan.
i-Amalan
dan kepercayaan
ii-Tempat
beribadat
iii-Hari
kebesaran dan perayaan.
|
1.Menyenaraikan
agama dan kepercayaan yang dianuti di Malaysia.
2.Menceritakan
perayaan dan hari kebesaran penganut agama di Malysia.
|
1.
Mencari gambar-gambar perayaan di Malaysia.
2.
Menulis karangan pendek.
|
43
21-25
Okt
|
MINGGU ULANGKAJI
|
|||
MINGGU 44
PKSR 2
|
||||
45
4-8
Nov
|
|
8.3
Kebudayaan dan Kesenian
a-cara
hidup
i-Permaianan
ii-Pakaian
iii-Makanan
iv-Muzik
dan tarian
v-Seni
mempertahankan diri.
8.4
Perpaduan
a-Kegiatan
social dan kebajikan
i-Kegiatan
gotong royong
ii-Kunjung
mengunjungi
iii-Sumbangan
masyarakat kea rah perpaduan.
b-Penyertaan
pelbagai kaum dalam aktiviti permainan , kesenian dan rekreasi.
i-sukan
rakyat
ii-Tarian
iii-Kembara
|
1.Menyenaraikan
jenis-jenis kebudayaan dan kesenian yang terdapat di Malysia.
2.Menceritakan
perpaduan kaum dan tujuannya.
3.Menyatakan
kepentingan kegiatan yang berkaitan perpaduan.
|
1.Permainan
mencari maklumat.
2.Menyenaraiakan
aktiviti yang berkaiatan perpaduan.
|
46
11-15
Nov
|
|
c-Sistem
perpaduan
i-Peluang
belajar untuk semua kaum.
ii-Ciri-ciri
pendidikan yang memupuk perpaduan melalui kurikulum, ko kurikulum yang sama
dan pakaian seragam sekolah.
|
1.
Menyatakan system perpaduan yang diketahui.
2.Menyatakan
ciri-ciri pendidikan yang memupuk perpaduan.
|
2-Permaian
dalaman.
|
assalamualaikum..post atikel dan kertas kerja banyak membantu saya dalam kerja kat sekolah terima kasih...mohon kalau ada apa yang boleh di kongsi...dan mohon digunakan terima kasih...
ReplyDeletecikgu di rawang, skss kuang ....mohammad
waalaikumsalam...;) memang untuk di manfaatkan bersama..silakan
ReplyDeleteassalamualaikum. tvqm saudari ayudez fia ats bhn2 ini
ReplyDeleteterima kasih saudari. moga allah merahmati kerja yang dilakukan. amin
ReplyDeleteRPT ni tak sama dgn silibus seperti dalam buku teks...mana satu yg betul ni?
ReplyDeleteBagi saya email..sy emailkan
Deletetq :)
ReplyDeleteTerima kasih di atas perkongsian ilmu.....
ReplyDeleteTerima kasih, Puan. Perkongsian ilmu ini amat dihargai.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ini...blh tak emailkan pd saya dlm btk msword?
ReplyDeleteassalam..terima kasih atas perkongsian ini..tahniah diucapkan kepada saudari..mohon untuk digunakan ya..dan boleh send ke email sy wpx475@gmail.com dalam bentuk msword atau pdf?
ReplyDeletethanks..:)
saya pun nak juga RPT KT T5..
ReplyDeletefadzillah7470@yahoo.com