RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN 2013
KSSR
DUNIA MUZIK
TAHUN
1
MINGGU
|
TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
1
2-4
Jan
|
UNIT 1
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo
cepat dan lambat
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.4 Menyanyi mengikut
tempo.
v cepat - lambat
|
B1D1E1
Mengenal pasti tempo cepat dan
lambat
|
2
1-7
Jan
|
UNIT 1
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo
cepat dan lambat
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Membuat pergerakan mengikut muzik
|
1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan dinamik,
pic, tempo dan bunyi.
|
B1D1E2
Mengenal pasti
pic rendah dan pic tinggi
|
3
14-18
Jan
|
UNIT 2
Aku dan Muzik
FOKUS
Warna Ton
Penerokaan suara
manusia :
ü suara bercakap,
ü suara menyanyi,
ü suara memanggil dan suara berbisik
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Menyanyi pelbagai repertoir secara solo dan
berkumpulan.
|
1.1.1 Mendemonstrasi warna
ton suara manusia dengan betul.
|
B1D1E3
Mengenal pasti
detik
|
4
21-25
Jan
|
UNIT 2
Aku dan Muzik
FOKUS
Warna Ton
Intonasi - pic
tinggi dan rendah
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Menyanyi pelbagai repertoir secara solo dan berkumpulan
|
1.1.3 Mengajuk pic dengan
tepat.
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
5
1-4
Feb
|
UNIT 3
Aku dan Muzik
FOKUS
Irama - detik
lagu
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada
pelbagai repertoir.
|
1.2.2 Memainkan perkusi mengikut tempo.
|
B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
6
6-8
Feb
|
UNIT 3
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo
cepat dan lambat
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.1 Membuat pergerakan
berdasarkan dinamik,
pic, tempo dan bunyi.
v tempo cepat / lambat
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
||||
7
11-15
Feb
|
UNIT 4
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo
cepat dan lambat
|
Penghasilan
Muzikal
Ø Menghasilkan idea muzikal kreatif.
|
2.1.1 Menghasilkan pelbagai bunyi menerusi
penerokaan suara dan perkusi badan
dan
perkusi mulut.
|
B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan ton
suara
|
8
18-22
Feb
|
UNIT 4
Aku dan Muzik
FOKUS
Warna ton
suara manusia
- suara lelaki
dan perempuan
|
Aspresiasi
Muzik
Ø Menghayati
muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.1 Mengenal pasti warna
ton suara manusia yang didengar
|
B1D1E8
Menyatakan bunyi detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
|
9
25-1
Mac
|
UNIT 5
Aku dan Muzik
FOKUS
Kemahiran asas
dalam permainan perkusi tanpa pic.
Contoh:
Kastanet / loceng
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada
pelbagai repertoire
|
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut detik.
v Postur
v cara memainkan
|
B2D1E6
Membezakan ton
suara
B3D1E8
Membezakan ton
suara
|
10
4-8
Mac
|
UNIT 6
Aku dan Muzik
FOKUS
Sebutan lirik -
pergerakan mengikut lirik
|
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan
huruf vokal
a,e,i,o,u yang betul.
|
B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan ton
suara
|
11
11-15
Mac
|
UNIT 6
Aku dan Muzik
FOKUS
Sebutan lirik -
pergerakan mengikut lirik
|
Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1. Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan
mud muzik.
v lagu aksi ( action song)
|
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
UJIAN BULAN MAC
|
||||
CUTI PENGGAL
|
||||
14
1-5
Apr
|
UNIT 7
Aku dan Muzik
FOKUS
Mud - riang dan
sedih
|
Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.2 Membuat
pergerakan berdasarkan lirik dan mud muzik
v lagu aksi ( action song )
|
B2D1E6
Membezakan ton
suara
B3D1E8
Membezakan ton
suara
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
15
8-12
Apr
|
UNIT 7
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo - cepat dan
lambat
|
Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.2 Mengenal
pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik
daripada muzik yang didengar.
v mud (mud riang, sedih, marah dan takut)
|
B2D1E3
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B2D1E6
Membezakan ton
suara
|
16
dan 17
15-19
Apr
|
UNIT 8
Aku dan Muzik
FOKUS
Mud
- marah dan takut
|
Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1 Mengenal
pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
v mud ( riang, sedih, marah dan takut )
|
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
17
22-26
Apr
|
UNIT 7
Aku dan Muzik
FOKUS
Mud - riang dan
sedih
|
Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.2 Membuat
pergerakan berdasarkan lirik dan mud muzik
v lagu aksi ( action song )
|
B2D1E4
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan
lambat
|
18
29-3 Mei
|
UNIT 8
Aku dan Muzik
FOKUS
Mud
- marah dan takut
|
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.2.3 Menyanyi
dengan dinamik.
v lembut
(p)
v kuat
(f)
|
B3D2E3
Bermain
perkusi atau menyanyi dinamik kuat dan
lembut
|
19
6-10
Mei
|
UNIT 9
Aku Dan
Muzik
FOKUS
Warna ton
suara manusia
ü suara
lelaki dan perempuan
ü suara
berbisik
ü suara
bercakap
ü suara
menyanyi
|
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.1
Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
|
MINGGU ULANGKAJI
|
||||
PKSR 1
MINGGU 21
|
||||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 22 DAN 23
|
||||
24
10-14
Jun
|
UNIT 9
Aku dan Muzik
FOKUS
Warna ton
suara manusia
ü suara
lelaki dan perempuan
ü suara
berbisik
ü suara
bercakap
ü suara
menyanyi
|
Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1 . Mengenal pasti warna ton suara manusia yang
didengar.
|
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
|
25
17-21
Jun
|
UNIT 10
Aku dan Muzik
FOKUS
Ekspresi -
dinamik kuat dan lembut Muzik dan Gerakan berdasarkan lagu Gajah Menari
|
Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik
|
1.3.1 Membuat
pergerakan berdasarkan dinamik, pic, tempo dan bunyi.
v dinamik kuat / lembut
2. Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan
mud muzik.
v lagu aksi ( action song )
|
B3D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
B4D2E5
Bernafas
dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
|
26
23-28
Jun
|
UNIT 10
Aku dan Muzik
FOKUS
Ekspresi -
dinamik kuat dan lembut Muzik dan Gerakan berdasarkan lagu Gajah Menari
|
Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.2 Mengenal
pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
v dinamik (kuat-lembut)
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut lirik
dengan jelas
|
27
1-5
Jul
|
UNIT 11
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo
- Tempo konsisten
( steady beat)
|
Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
|
1.2.1 Memainkan
perkusi mengikut detik.
v postur
v cara memainkan
|
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
28
7-12
Jul
|
UNIT 11
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo
- Tempo konsisten
( steady beat)
|
Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
|
1.2.2 Memainkan
perkusi mengikut tempo.
v cepat
v lambat
|
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B5D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
|
29
15-19
Jul
|
UNIT 12
Aku dan Muzik
FOKUS
Pergerakan
menunjukkan
pic tinggi dan
rendah
|
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.2 Menyanyi
dengan postur yang betul
v postur duduk
v postur berdiri
|
B4D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
30
22-26
Jul
|
UNIT 12
Aku dan Muzik
FOKUS
Pergerakan
menunjukkan
pic tinggi dan
rendah
|
Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3 Membuat pergerakan berdasarkan
Dinamik ,
pic,
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut lirik
dengan jelas
|
UJIAN BULAN OGOS
MINGGU 31
|
||||
CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
MINGGU 32
|
||||
CUTI PENGGAL
MINGGU 33
|
||||
34
19-23
Ogo
|
UNIT 13
Aku dan Muzik
FOKUS
Pergerakan
berdasarkan permainan nyanyian
( singing games)
|
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi
dengan sebutan huruf vokal
a,e,i,o,u
yang betul.
|
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B5D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
35
26-30
ogo
|
UNIT 13
Aku dan Muzik
FOKUS
Pergerakan
berdasarkan permainan nyanyian
( singing games)
|
Pengalaman Muzikal
Membuat
pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.2 Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan
mud muzik.
v permainan nyanyian (singing games)
|
B4D1E5
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
|
36
2-6
sept
|
UNIT 14
Aku dan Muzik
FOKUS
Teknik
konvensional bermain perkusi.
- Tempo
- Detik
|
Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada
pelbagai repertoir.
|
1.2.1 Memainkan
perkusi mengikut detik.
v postur
v cara memainkan
|
B4D1E6
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B5D1E6
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B2D1E4
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan
lambat
|
36
dan 37
8-13
Sep
|
UNIT 14
Aku dan Muzik
FOKUS
Teknik
konvensional bermain perkusi.
- Tempo
- Detik
|
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.4 Menyanyi
mengikut tempo.
v cepat
v lambat
|
B4D1E7
Mengenal pasti bunyi detik panjang dan pendek
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
|
38
16-20
Sep
|
UNIT 15
Aku dan Muzik
FOKUS
Ekspresi
dan Tekstur
-lembut (p
)
-kuat (f )
|
Apreasiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.2 Mengenal
pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
tekstur (solo- nipis dan kumpulan-tebal)
|
B4D1E8
Membezakan ton
suara
B5D1E8
Membezakan ton
suara
|
39
23-27
Okt
|
UNIT 15
Aku dan Muzik
FOKUS
Tempo
Cepat lembat
|
Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada
pelbagai repertoir
|
1.2.3 Memainkan perkusi mengikut dinamik
v Lembut
(p)
v Kuat (f)
|
B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B5D2E4
Menyebut lirik
dengan jelas
|
40
30-4
okt
|
UNIT 16
Aku Dan Muzik
FOKUS
Mencipta melodi
mi dan so
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Menyanyi
pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
Penghasilan
Muzik
Ø Menghasilkan idea muzikal kreatif.
|
1.1.3 Mengajuk pic dengan tepat.
v pic
tinggi
v pic
rendah
2.1.3 . Mencipta melodi mudah menggunakan
vokal sepanjang 1 frasa.
|
B4D2E6
Menyanyi
bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B5D2E6
Menyanyi
bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B4D3E1
Menunjukkan
penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada
nilai-nilai berikut:
jujur,
rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak
ansur, hormat menghormati,
menyanjung
budaya, menghargai alam sekitar, tolong
menolong, kebersihan dan berdisiplin
|
41
7-11
Okt
|
UNIT 17
Aku Dan Muzik
FOKUS
Corak Irama
Bunyi panjang-pendek
|
Pengalaman Muzikal
Ø Membuat pergerakan mengikut muzik
Apresiasi Muzik
Ø Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
|
1.3.2 Membuat pergerakan
berdasarkan lirik dan mud muzik. -
lagu aksi (action song).
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo,
tekstur dan dinamik daripada muzik
yang didengar.
v mud (sedih dan riang)
|
B6D3E1
Mencipta melodi
So dan Mi.
B6D3E3
Mencipta dan
memainkan corak irama
|
42
14-18
Okt
|
Unit 18
Aku Dan Muzik
FOKUS
Mencipta corak irama
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Menyanyi
pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
Ø Memainkan
perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
Penghasilan
Muzik
Ø Menghasilkan idea muzikal kreatif.
|
1.1.2 Menyanyi dengan postur
yang betul.
v postur
duduk
v postur
berdiri
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut detik.
v postur
v cara
memainkan
2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
|
B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E2
Menghasilkan
pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama
|
43
21-25
Okt
|
UNIT 19
Aku Dan Muzik
FOKUS
Ekspresi -dinamik kuat (f ) dan
lembut (p )
|
Pengalaman Muzikal
Ø Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
Ø Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.1.5 Menyanyi dengan dinamik
v lembut ( p ) - kuat ( f )
1.3.1 Membuat pergerakan
berdasarkan dinamik, pic, tempo dan
bunyi.
v Dinamik - kuat /lembut
|
B6D4E1
Menunjukkan
penghayatan 10 hingga 12 nilai
daripada
nilai-nilai berikut:
jujur,
rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak
ansur, hormat menghormati,
menyanjung
budaya, menghargai alam sekitar,
tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin
|
PKSR 2
|
||||
45
4-8
Nov
|
UNIT 19
Aku Dan Muzik
FOKUS
Ekspresi -dinamik kuat (f ) dan
lembut (p )
|
Pengalaman Muzikal
Ø Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
Ø Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.1.5 Menyanyi dengan dinamik
v lembut ( p ) - kuat ( f )
1.3.1 Membuat pergerakan
berdasarkan dinamik, pic, tempo dan
bunyi.
v Dinamik - kuat /lembut
|
B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
UNIT 19
Aku Dan Muzik
FOKUS
Ekspresi -dinamik kuat (f ) dan
lembut (p )
|
Pengalaman Muzikal
Ø Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
Ø Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.1.5 Menyanyi dengan dinamik
v lembut ( p ) - kuat ( f )
1.3.1 Membuat pergerakan
berdasarkan dinamik, pic, tempo dan
bunyi.
v Dinamik - kuat /lembut
|
B1D1E2
Mengenal pasti
pic rendah dan pic tinggi
|
|
46
11-15
Nov
|
UNIT 20
Aku Dan Muzik
FOKUS
Tekstur
- nipis (solo) dan tebal (kumpulan)
|
Pengalaman
Muzikal
Ø Menyanyi
pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vokal
a,e,i,o,u yang betul.
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
v tekstur
(solo-nipis
dan dan kumpulan-tebal)
|
B1D1E3
Mengenal pasti
detik
|
Assalamualaikum,
ReplyDeletePada pandangan saya RPT DM cikgu sangat memudahkan.
Kalau tidak keberatan, bolehkah cikgu emailkan kepada saya RPT Dunia Muzik ini.
alamat saya sue4568@hotmail.com
Kesudian cikgu diucapakan ribuan terima kasih.
-Suraya-
Asalamualaikum..
ReplyDeleteMohon share terima kasih di atas effort cgu ini..
evidens dunia muzik tahun 1 dan tahun 2 order boleh pm saya di fb mariam janis atau sms 0136100629, ayer keroh, melaka. sila lawati https://www.facebook.com/groups/muziksekolahrendah/ untuk maklumat lanjut mengenai muzik, tq.
ReplyDeleteRPT yang menarik..mohon share untuk anak2 istimewa saya..ppkinurkasihsmkttjj.blogspot.com
ReplyDeleteboleh mohon share cikgu
ReplyDelete