Monday, 24 December 2012

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 1 2013


RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN 2013
KSSR DUNIA MUZIK
TAHUN 1

MINGGU

TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN

STANDARD
KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
STANDARD
PRESTASI
1
2-4 Jan
UNIT 1
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo
cepat dan lambat




Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.

1.1.4 Menyanyi mengikut tempo.
v  cepat - lambat
B1D1E1
Mengenal pasti tempo cepat dan lambat

2
1-7 Jan
UNIT 1
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo
cepat dan lambat


Pengalaman Muzikal
Ø  Membuat pergerakan mengikut muzik
1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan    dinamik, 
pic, tempo dan bunyi.

B1D1E2
Mengenal pasti pic rendah dan pic tinggi
3
14-18 Jan
UNIT 2
Aku dan Muzik

FOKUS
Warna Ton
Penerokaan suara manusia :
ü  suara bercakap,
ü  suara menyanyi,
ü  suara memanggil dan suara berbisik

Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo dan berkumpulan.
1.1.1 Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.
B1D1E3
Mengenal pasti detik
4
21-25 Jan
UNIT 2
Aku dan Muzik

FOKUS
Warna Ton
Intonasi - pic tinggi dan rendah
Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo dan berkumpulan




1.1.3 Mengajuk pic dengan tepat.


B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
5
1-4 Feb
UNIT 3
Aku dan Muzik

FOKUS
Irama - detik lagu

Pengalaman Muzikal
Ø  Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir.


1.2.2  Memainkan perkusi mengikut tempo.
B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
6
6-8 Feb
UNIT 3
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo
cepat dan lambat
Pengalaman Muzikal
Ø  Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan dinamik,
    pic, tempo dan bunyi.
v  tempo cepat / lambat



B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut

CUTI TAHUN BARU CINA

7
11-15 Feb
UNIT 4
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo
cepat dan lambat


Penghasilan Muzikal
Ø  Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.1.1  Menghasilkan pelbagai bunyi menerusi    
    penerokaan suara dan perkusi badan dan 
    perkusi mulut.


B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan ton suara
8
18-22 Feb
UNIT 4
Aku dan Muzik

FOKUS
Warna ton suara manusia
- suara lelaki dan perempuan

Aspresiasi Muzik
Ø  Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
3.1.1 Mengenal pasti warna ton suara manusia  yang didengar







B1D1E8
Menyatakan bunyi detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
9
25-1 Mac
UNIT 5
Aku dan Muzik

FOKUS
Kemahiran asas dalam permainan perkusi tanpa pic.
Contoh:
Kastanet / loceng

Pengalaman Muzikal
Ø  Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoire


1.2.1  Memainkan perkusi mengikut detik.
v  Postur
v  cara memainkan
B2D1E6
Membezakan ton suara
B3D1E8
Membezakan ton suara
10
4-8 Mac
UNIT 6
Aku dan Muzik

FOKUS
Sebutan lirik - pergerakan mengikut lirik


Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vokal
    a,e,i,o,u yang betul.
B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan ton suara
11
11-15 Mac
UNIT 6
Aku dan Muzik

FOKUS
Sebutan lirik - pergerakan mengikut lirik

Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
1. Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan
    mud muzik.
v  lagu aksi ( action song)
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
UJIAN BULAN MAC
CUTI PENGGAL
14
1-5 Apr
UNIT 7
Aku dan Muzik

FOKUS
Mud - riang dan sedih


Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.2  Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan mud muzik
v  lagu aksi ( action song )
B2D1E6
Membezakan ton suara
B3D1E8
Membezakan ton suara
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
15
8-12 Apr
UNIT 7
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo - cepat dan lambat


Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.


3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan   dinamik daripada muzik yang didengar.
v  mud (mud riang, sedih, marah dan takut)
B2D1E3
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B2D1E6
Membezakan ton suara
16 dan 17
15-19 Apr
UNIT 8
Aku dan Muzik

FOKUS
Mud
- marah dan takut
Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.1  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
v  mud ( riang, sedih, marah dan takut )
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
17
22-26 Apr
UNIT 7
Aku dan Muzik

FOKUS
Mud - riang dan sedih


Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.2  Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan mud muzik
v  lagu aksi ( action song )
B2D1E4
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat


18
29-3  Mei
UNIT 8
Aku dan Muzik

FOKUS
Mud
- marah dan takut
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
1.2.3  Menyanyi dengan dinamik.
v  lembut (p)
v  kuat (f)
B3D2E3
Bermain perkusi atau menyanyi dinamik kuat dan lembut

19
6-10 Mei
UNIT 9
Aku Dan Muzik

FOKUS
Warna ton suara manusia
ü  suara lelaki dan perempuan
ü  suara berbisik
ü  suara bercakap
ü  suara menyanyi

Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
1.1.1  Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.

B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
MINGGU ULANGKAJI
PKSR 1
MINGGU 21
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 22 DAN 23
24
10-14 Jun
UNIT 9
Aku dan Muzik

FOKUS
Warna ton suara manusia
ü  suara lelaki dan perempuan
ü  suara berbisik
ü  suara bercakap
ü  suara menyanyi

Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.1 . Mengenal pasti warna ton suara manusia yang didengar.

B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
25
17-21 Jun
UNIT 10
Aku dan Muzik

FOKUS
Ekspresi - dinamik kuat dan lembut Muzik dan Gerakan berdasarkan lagu Gajah Menari
Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik
1.3.1  Membuat pergerakan berdasarkan dinamik, pic, tempo dan bunyi.
v  dinamik kuat / lembut
2. Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan
    mud muzik.
v  lagu aksi ( action song )
B3D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
B4D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
26
23-28 Jun
UNIT 10
Aku dan Muzik

FOKUS
Ekspresi - dinamik kuat dan lembut Muzik dan Gerakan berdasarkan lagu Gajah Menari
Apresiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
v  dinamik (kuat-lembut)
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
27
1-5 Jul
UNIT 11
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo
- Tempo konsisten
( steady beat)

Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.2.1  Memainkan perkusi mengikut detik.
v  postur
v  cara memainkan
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
28
7-12 Jul
UNIT 11
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo
- Tempo konsisten
( steady beat)

Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.

1.2.2  Memainkan perkusi mengikut tempo.
v  cepat
v  lambat
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B5D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut

29
15-19 Jul
UNIT 12
Aku dan Muzik

FOKUS
Pergerakan menunjukkan
pic tinggi dan rendah
Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
1.1.2  Menyanyi dengan postur yang betul
v  postur duduk
v  postur berdiri
B4D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal

30
22-26 Jul
UNIT 12
Aku dan Muzik

FOKUS
Pergerakan menunjukkan
pic tinggi dan rendah

Pengalaman Muzikal
Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3 Membuat pergerakan berdasarkan
    Dinamik , pic,
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
UJIAN BULAN OGOS
MINGGU 31
CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
MINGGU 32
CUTI PENGGAL
MINGGU 33
34
19-23 Ogo

UNIT 13
Aku dan Muzik

FOKUS
Pergerakan berdasarkan permainan nyanyian
( singing games)
Pengalaman Muzikal 
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
1.1.6  Menyanyi dengan sebutan huruf vokal
    a,e,i,o,u yang betul.
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B5D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut

35
26-30 ogo
UNIT 13
Aku dan Muzik

FOKUS
Pergerakan berdasarkan permainan nyanyian
( singing games)
Pengalaman Muzikal
 Membuat pergerakan mengikut muzik.
 1.3.2  Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan mud muzik.
v  permainan nyanyian (singing games)
B4D1E5
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
36
2-6 sept
UNIT 14
Aku dan Muzik

FOKUS
Teknik konvensional bermain perkusi.
- Tempo
- Detik
Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.2.1  Memainkan perkusi mengikut detik.
v  postur
v  cara memainkan
B4D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6

Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B5D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B2D1E4
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
36 dan 37
8-13 Sep
UNIT 14
Aku dan Muzik

FOKUS
Teknik konvensional bermain perkusi.
- Tempo
- Detik

Pengalaman Muzikal
Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
1.1.4  Menyanyi mengikut tempo.
v  cepat
v  lambat
B4D1E7
Mengenal pasti bunyi detik panjang dan pendek
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut

38
16-20 Sep
UNIT 15
Aku dan Muzik

FOKUS
Ekspresi dan Tekstur
-lembut (p )
-kuat (f )


Apreasiasi Muzik
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.

3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
tekstur (solo- nipis dan kumpulan-tebal)

B4D1E8
Membezakan ton suara
B5D1E8
Membezakan ton suara
 39
23-27 Okt
UNIT 15
Aku dan Muzik

FOKUS
Tempo
Cepat lembat

Pengalaman Muzikal
Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir
1.2.3 Memainkan perkusi mengikut dinamik
v  Lembut (p)
v  Kuat (f)

B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B5D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
40
30-4 okt
UNIT 16
Aku Dan Muzik


FOKUS
Mencipta melodi
mi dan so


Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.


Penghasilan Muzik
Ø  Menghasilkan idea muzikal kreatif.

1.1.3  Mengajuk pic dengan tepat.
v  pic tinggi
v  pic rendah


2.1.3 . Mencipta melodi mudah menggunakan
    vokal sepanjang 1 frasa.
B4D2E6
Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B5D2E6
Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B4D3E1
Menunjukkan penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar, tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin


41
7-11 Okt
UNIT 17
Aku Dan Muzik

FOKUS
Corak Irama
Bunyi panjang-pendek
Pengalaman Muzikal
Ø  Membuat pergerakan mengikut muzik

Apresiasi Muzik
Ø  Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
1.3.2  Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan    mud muzik. - lagu aksi (action song).

3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan  dinamik daripada muzik yang didengar.
v  mud (sedih dan riang)
B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama


 42
14-18 Okt
Unit 18
Aku Dan Muzik

FOKUS
Mencipta corak irama

Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
Ø  Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir.

Penghasilan Muzik
Ø  Menghasilkan idea muzikal kreatif.



1.1.2 Menyanyi dengan postur yang betul.
v  postur duduk
v  postur berdiri
1.2.1  Memainkan perkusi mengikut detik.
v  postur
v  cara memainkan
2.1.2  Mencipta corak irama mudah.
B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama


43
21-25 Okt
UNIT 19
Aku Dan Muzik

FOKUS
Ekspresi -dinamik kuat (f ) dan
lembut (p )



Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
Ø  Membuat pergerakan mengikut muzik.


1.1.5  Menyanyi dengan dinamik
v  lembut ( p ) - kuat ( f )
1.3.1  Membuat pergerakan berdasarkan dinamik,  pic, tempo dan bunyi.
v  Dinamik - kuat /lembut
B6D4E1
Menunjukkan penghayatan 10 hingga 12 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar,
tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin

PKSR 2
45
4-8 Nov
UNIT 19
Aku Dan Muzik

FOKUS
Ekspresi -dinamik kuat (f ) dan
lembut (p )


Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
Ø  Membuat pergerakan mengikut muzik.


1.1.5  Menyanyi dengan dinamik
v  lembut ( p ) - kuat ( f )
1.3.1  Membuat pergerakan berdasarkan dinamik,  pic, tempo dan bunyi.
v  Dinamik - kuat /lembut
B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2

Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
UNIT 19
Aku Dan Muzik

FOKUS
Ekspresi -dinamik kuat (f ) dan
lembut (p )


Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.
Ø  Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.1.5  Menyanyi dengan dinamik
v  lembut ( p ) - kuat ( f )
1.3.1  Membuat pergerakan berdasarkan dinamik,  pic, tempo dan bunyi.
v  Dinamik - kuat /lembut
B1D1E2
Mengenal pasti pic rendah dan pic tinggi
46
11-15 Nov
UNIT 20
Aku Dan Muzik

FOKUS
Tekstur
- nipis (solo) dan tebal (kumpulan)
Pengalaman Muzikal
Ø  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.





1.1.6  Menyanyi dengan sebutan huruf vokal
    a,e,i,o,u yang betul.


3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan  dinamik daripada muzik yang didengar.
v  tekstur
      (solo-nipis dan dan kumpulan-tebal)
B1D1E3
Mengenal pasti detik


4 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Pada pandangan saya RPT DM cikgu sangat memudahkan.
    Kalau tidak keberatan, bolehkah cikgu emailkan kepada saya RPT Dunia Muzik ini.

    alamat saya sue4568@hotmail.com

    Kesudian cikgu diucapakan ribuan terima kasih.

    -Suraya-

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum..
    Mohon share terima kasih di atas effort cgu ini..

    ReplyDelete
  3. evidens dunia muzik tahun 1 dan tahun 2 order boleh pm saya di fb mariam janis atau sms 0136100629, ayer keroh, melaka. sila lawati https://www.facebook.com/groups/muziksekolahrendah/ untuk maklumat lanjut mengenai muzik, tq.

    ReplyDelete
  4. RPT yang menarik..mohon share untuk anak2 istimewa saya..ppkinurkasihsmkttjj.blogspot.com

    ReplyDelete