RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN 2013
PENDIDIKAN SENI
VISUAL
TAHUN 4
MINGGU
|
BIDANG
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
AKTIVITI
|
1
2-4
Jan
|
Menggambar
Teknik:Capan
Tajuk:
Pemandangan di dalam kelas.
|
Aras
1
Memperkenalkan
pelbagai jenis bahan yang menghasilkan capan.
Aras
2
Mengaplikasikan
pelbagai jenis bahan .
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid
mengetahui pelbagai jenis bahan dari persekitaran dapat digunakan untuk
mendapatkan hasil capan.
2-Mengenali
tekstur yang bersesuaian untuk diaplikasi dalam lukisan.
3-Menyedari
pelbagai bahan boleh di dapati dari
alam semulajadi.
4-Mengaplikasi
bahan yang betul dalam lukisan.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar
|
2
1-7
Jan
|
Membuat
corak dan rekaan
Teknik:
Kolaj
Tajuk:Kertas
pembalut hadiah.
|
Aras
1
Menggunting
dan menggam kertas warna ke atas kertas lukisan.
Aras
2
Mengaplikasi
kepelbagaian bentuk guntingan dan warna.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai
kemahiran menggunting dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai
teknik menggam dengan kemas dan teliti.
3-Mengaplikasi
pengguan pelbagai bentuk dan warna dalam menghasilkan karya seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Keselamatan dan kekemasan diri.
|
3
dan 4
18-21
Jan
|
Membentuk
dan membuat binaan
Kemahiran:
Menggunting
dan menggabung
Tajuk:Perabot
|
Aras
1
Menyenaraikan
jenis-jenis perabot di rumah
Aras
2
Membina
model dengan menggunakan teknik yang sesuai.
Aras
3
Menghias
dan mempamerkan.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami
bentuk yang sesuai digunakan untuk teknik gabungan.
2-Menguasai
kemahiran mengabung dengan kemas dan teliti.
3-Menggabungjalin
mata pelajaran Kemahiran Hidup dalam
tajuk perabot.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
|
5
dan 6
1-8
Feb
|
Kraf
Tradisional
Teknik:
Anyaman
Tajuk:Tikar
idamanku.
|
Aras
1
Murid
menyatakan jenis-jenis kelarai yang murid tahu yang berada di persekitaran
hidup mereka..
Aras
2
Membina
anyaman dengan menggunakan motif yang menarik.
Aras
3
Murid
dapat menbghasilkan anyaman yang lebih kompleks.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui
pelbagai jenis motif anyaman.
2-Menguasai kemahiran menggunting dengan
kemas dan teratur.
3-Menghasilkan
anyaman yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Kesabaran
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
||||
7
11-15
Feb
|
Menggambar
Teknik:warna
pensel
Tajuk:
Pemandangan di tepi pantai.
|
Aras
1
Mengetahui
teknik mewarna menggunakan warna pensel.
Aras
2
Mengaplikasikan
penggunaan warna harmoni dalam lukisan.
Aras
3
Menghasilkan
lukisan berdasarkan penggunaan ICT. .
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1-Mengetahui
teknik menggunakan pensel warna yang betul.
2-Memasukkan
elemen seni reka untuk diaplikasi dalam lukisan.
3-Menyedari kepentingan teknik yang betul untuk
menghasilkan kualiti lukisan.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Ketekunan
|
8
18-22
Feb
|
Membuat
corak dan rekaan
Teknik:Resis
Tajuk:Kertas
pembalut hadiah.
|
Aras
1
Mengaplikasi
krayon atau lilin dalam aktiviti.
Aras
2
Menggunakan warna kontra.
Aras
3
Mengaplikasi
kepelbagaian bentuk dan warna dalam hasil lukisan..
Aras
4
Mengaplikasi
penggunaan ICT dalam aktiviti.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai
kemahiran menghasilkan resis dari bahan yang betul.
2-Mengetahui corak terancang dan corak tidak terancang.
3-Mengaplikasi
pengguan pelbagai bentuk dan warna dalam menghasilkan karya seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Keselamatan dan kekemasan diri.
|
9
25-1
Mac
|
Membentuk
dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk,
mengikat dan menggam.
Tajuk:Boneka
span.
|
Aras
1
Menyenaraikan
jenis-jenis boneka yang murid tahu.
Aras
2
Membentuk
boneka span dengan menggunakan teknik yang sesuai.
Aras
3
Menghias
dan mempamerkan boneka tersebut tersebut.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami
bentuk yang sesuai digunakan untuk menghasilkan boneka.
2-Menguasai
kemahiran membentuk, mengikat dan menggam dengan kemas dan teliti.
3-Menggabungjalin
mata pelajaran Kemahiran Hidup dalam
tajuk jahitan.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
|
10
dan 11
4-15
Mac
|
Kraf
Tradisional
Teknik:Mengukir
Tajuk:Ukiran
sabun
|
Aras
1
Mengenali
motif ukiran yang terdapat di Malaysia.
Aras
2
Membuat
ukiran berdasarkan motif tradisional yang diberi.
Aras
3
Menghasilkan
ukiran yang lebih kompleks.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui
pelbagai jenis motif ukiran.
2-Menguasai kemahiran mengukir dengan
mengaplikasi motif ukiran yang betul..
3-Menghasilkan
ukiran yang kemas dan kreatif
berdasarkan unsur dan prinsip seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Kesabaran
|
UJIAN BULAN MAC
|
||||
CUTI
|
||||
14
1-5
Apr
|
Menggambar
Teknik:Stensilan
Tajuk:
Haiwan kesayanganku..
|
Aras
1
Mengetahui
teknik stensilan.
Aras
2
Mengaplikasikan
teknik stensilan yang melibatkan menebuk lubang untuk di jadikan stensil
.Aras
3
Menggunakan
ICT untuk menghasilkan stensil.
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid
mengetahui teknik stensilan untuk aktiviti menggambar
2-Mengenali
bahan yang bersesuaian untuk diaplikasi dalam teknik stensilan.
3-
Mengaplikasi bahan yang betul dalam lukisan.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar
|
15
8-12
Apr
|
Membuat
corak dan rekaan
Teknik:
Tekapan
Tajuk:Corak
dam
|
Aras
1
Menghasilkan
corak dam .
Aras
2
Mengaplikasi
kepelbagaian jalinan dan warna.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai
kemahiran menekap untuk mendapatkan jalinan yang dikehendaki.
2-Menguasai
teknik tekapan dengan kemas dan
teliti.
3-Mengaplikasi
pengguan pelbagai jalinan dan warna dalam menghasilkan karya seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Keselamatan dan kekemasan diri.
|
16
dan 17
15-26
Apr
|
Membentuk
dan membuat binaan
Kemahiran:
Menggunting
dan menggantung.
Tajuk:Mobail
|
Aras
1
Menyenaraikan
jenis-jenis mobail yang pernah dilihat.
Aras
2
Membina
mobail menggunakan kemahiran
menggunting dan menggantung..
Aras
3
Menghias
dan mempamerkan mobail tersebut.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami
bentuk yang sesuai digunakan untuk diaplikasi ke atas jenis mobail yang
dipilih.
2-Menguasai
kemahiran menggunting dan menggantung
dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan
mobail yang mempunyai imbangan yang baik.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
|
18
dan 19
29-10
Mei
|
Kraf
Tradisional
Teknik:
Anyaman manik.
Tajuk:Perhiasan
|
Aras
1
Murid
menyatakan jenis-jenis kelarai yang murid tahu yang berada di persekitaran
hidup mereka..
Aras
2
Membina
anyaman dengan menggunakan motif yang
menarik.
Aras
3
Murid
dapat menbghasilkan anyaman yang lebih kompleks.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui
pelbagai jenis motif anyaman.
2-Menguasai kemahiran menggunting dengan
kemas dan teratur.
3-Menghasilkan
anyaman yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Kesabaran
|
20
13-17
Mei
|
Menggambar
Teknik:Percikan
Tajuk:
Pemandangan di tepi pantai.
|
Aras
1
Mengetahui
teknik percikan dan bahan yang digunakan..
Aras
2
Mengaplikasi
penggunaan warna harmoni dalam lukisan.
.Aras
3
Menggunakan
ICT untuk menghasilkan hasil seni.
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid
mengetahui teknik percikan untuk aktiviti menggambar
2-Mengenali
bahan yang bersesuaian untuk diaplikasi dalam teknik stensilan.
3-
Mengaplikasi bahan yang betul dalam lukisan.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Ketekunan
|
PKSR 1
MINGGU 21
|
||||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 22 DAN 23
|
||||
24
10-14
Jun
|
Membuat
corak dan rekaan
Teknik:Resis
Tajuk:Kertas
pembalut hadiah.
|
Aras
1
Mengaplikasi
krayon atau lilin dalam aktiviti.
Aras
2
Menggunakan warna kontra.
Aras
3
Mengaplikasi
kepelbagaian bentuk dan warna dalam hasil lukisan..
Aras
4
Mengaplikasi
penggunaan ICT dalam aktiviti.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai
kemahiran menghasilkan resis dari bahan yang betul.
2-Mengetahui corak terancang dan corak tidak terancang.
3-Mengaplikasi
pengguan pelbagai bentuk dan warna dalam menghasilkan karya seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Keselamatan dan kekemasan diri.
|
25
dan 26
17-28
Jun
|
Membentuk
dan membuat binaan
Kemahiran:
Membentuk,,
menyusun,mengatur dan menggam.
Tajuk:Stabail
|
Aras
1
Mengetahui
maksud stabail..
Aras
2
Menyatakan
jenis stabail yang di ketahui.
Aras
3
Membentuk
stabail dengan menggunakan teknik yang sesuai.
Aras
4
Menghias
dan mempamerkan stabail tersebut tersebut.
Aras
5
Menggunakan
bahan kitar semula.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami
bentuk yang sesuai digunakan untuk menghasilkan stabail.
2-Menguasai
kemahiran membentuk, menyususn, mengatur dan menggam dengan kemas dan teliti.
3-Menghasilkan
stabail yang boleh berdiri dengan tegap.
4-Melakukan
apreasiasi terhadap hasil seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
|
27
dan 28
1-12
Jul
|
Kraf
Tradisional
Teknik:Lukisan
Tajuk:Kerawang
|
Aras
1
Mengenali
motif kerrawang yang terdapat di
Malaysia.
Aras
2
Mengetahui
dimanakah aplikasi kerawang selalu ditemui.
Aras3
Membuat
lukisan kerawang berdasarkan contoh motif
tradisional yang diberi.
Aras
3
Menghasilkan
kerrawang yang lebih kompleks.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui
pelbagai jenis motif tradisional melayu.
2-Menguasai kemahiran melukis lentur bunga
kerrawang dengan mengaplikasi motif tradisional
yang betul..
3-Menghasilkan
lukisan kerawang yang kemas dan
kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni dalam elemen tradisional.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Kesabaran
|
29
15-19
Jul
|
Menggambar
Teknik:Gurisan
Tajuk:
Malaysia tahun 2020.
|
Aras
1
Memperkenalkan
pelbagai jenis garisan dari unsur seni.
Aras
2
Mengetahui
teknik dan bahan yang bersesuaian untuk menghasilkan gurisan.
Aras
3
Menghasilkan
teknik gurisan dengan memasukkan elemen dan prinsip seni yang betul
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid
mengetahui penggunaan bahan , teknik dan elemen seni yang sesuai untuk
menghasilkan gurisan..
2-Mengenali
garisan yang bersesuaian untuk diaplikasi dalam lukisan gurisan.
3-Mengaplikasi
penggunaan warna kontras dalam aktiviti.
4-Mengetahui
kepentingan nilai kekemasan dalam menghasilkan lukisan yang menggunakan
teknik gurisan..
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Kekemasan.
|
30
22-26
Jul
|
Membuat
corak dan rekaan
Teknik:
Stensilan
Tajuk:Motif
geometri.
|
Aras
1
Mengetahui
teknik stensilan.
Aras
2
Mengaplikasikan
teknik stensilan yang melibatkan menebuk lubang untuk di jadikan stensil
.Aras
3
Mengaplikasi
pelbagai jenis bentuk geometri dalam lukisan.
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid
mengetahui teknik stensilan dan elemen seni yang sesuai di gunakan untuk
menghasilkan stensilan.
2-Mengenali
dan mengaplikasi bahan yang
bersesuaian untuk diaplikasi dalam teknik stensilan.
3-
Menhasilkan stensilan yang kemas dengan gabungan pelbagai jenis elemen dan prinsip seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Kekemasan diri.
|
UJIAN BULAN OGOS
MINGGU 31
|
||||
CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
MINGGU 32
|
||||
CUTI PENGGAL
MINGGU 33
|
||||
34
dan 35
23-30
Ogo
|
Membentuk
dan membuat binaan
Kemahiran:
Melipat
dan menggam.
Tajuk:Kipas
tangan
|
Aras
1
Menyenaraikan
jenis-jenis kipas yang diketahui
Aras
2
Membina
kipas dengan menggunakan teknik yang sesuai.
Aras
3
Menghias
dan mempamerkan kipas tersebut.
Aras
4
Menggabungjalin
dengan teknik resis.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui
teknik yang boleh digunakan.
2-Menguasai
kemahiran yang diterapkan dengan kemas dan teliti.
3-Menggabungjalin
dengan teknik resis sebagai hasil akhir murid.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.
|
36
dan 37
2-13
Sep
|
Kraf
Tradisional
Teknik:
Membentuk
Tajuk:Alat
pertahanan diri.
|
Aras
1
Murid
menyatakan jenis-jenis alat pertahanan yang murid tahu yang berada di persekitaran
hidup mereka..
Aras
2
Membentuk
alat pertahanan diri dengan menggunakan bahan
yang sesuai.
Aras
3
Murid
dapat menghasilkan alat pertahanan diri mengikut saiz sebenar.
Aras
4
Menghasilkan
alat pertahanan diri menggunakan bahan sebenar.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui
pelbagai jenis alat pertahanan diri.
2-Menguasai kemahiran membentuk dengan kemas
dan teratur.
3-Menghasilkan
alat pertahanan diri yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan
prinsip seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menyayangi dan menghargai warisan budaya tradisional.
|
38
dan 39
16-27
Sep
|
Menggambar
TeknikMontaj
Tajuk:
Kereta /alat perhiasan diri
|
Aras
1
Menggunting
dan menggam gambar yang di pilih ke atas kertas lukisan.
Aras
2
Mengaplikasi
kepelbagaian bentuk guntingan,
saiz dan warna.
Aras
3
Mengaplikasi
prisip rekaan yang bersesuaian.
Aras
4
Menghasilkan
montaj menggunakan computer.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai
kemahiran menggunting dan menggam dengan kemas dan teratur.
2-Menguasai
elemen dan prinsip seni yang diterapkan oleh guru.
3-Menghargai
alam semulajadi dengan menggunakan bahan-bahan kitar semula..
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:Menghargai
lam semulajadi.
|
40
30-4
Okt
|
Membuat
corak dan rekaan
Teknik:Pualaman
Tajuk:Kad
ucapan.
|
Aras
1
Mengetahui
bahan dan teknik .
Aras
2
Menggunakan warna harmoni dalam menghasilkan hasil
seni..
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai
kemahiran menghasilkan pualaman dari bahan yang betul.
2-Mengetahui corak terancang dan corak tidak terancang.
3-Menghasilkan
hasil akhir seni dengan penggunaan warna harmoni yang kemas dan pengolahan
sususnan bentuk yang kreatif..
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Keselamatan dan kekemasan diri.
|
41
dan 42
7-18
Okt
|
Membentuk
dan membuat binaan
Kemahiran:
Melipat
Tajuk:Origami.
binatang
|
Aras
1
Menyatakan
maksud origami.
Aras
2
Membentuk
origami binatang dan diaplikasi ke atas kertas untuk dijadikan hasil akhir.
Aras
3
Menghias
dan mempamerkan origami tersebut tersebut.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Memahami
lipatan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan origami.
2-Menguasai
kemahiran melipat dengan kemas dan
teliti.
3-Menggabungjalin
aktiviti menggambar dengan origami.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menyedari kepentingan alam semulajadi dalam kehidupan.
|
43
21-25
Okt
|
Kraf
Tradisional
Teknik:Membentuk
Tajuk:Tengkolok
|
Aras
1
Mengetahui
kepentingan tengkolok dalam institusi di Malaysia.
Aras
2
Membuat
teknik lipatan dan guntingan dan diaplikasi terhadap penghasilan tengkolok..
Aras
3
Menghasilkan
tengkolok yang lebih kompleks dari segi motif dan saiz sebenar.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Mengetahui kepentingan tengkolok.
2-Menguasai kemahiran menggunting dan dengan
kemas.
3-Menggabungjalin
teknik lipatan dan guntingan dalam penghasilan tengkolok.
4-Menghasilkan
hasil seni yang kemas dan teliti.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:Menghargai
warisan budaya Malaysia.
|
PKSR 2
MINGGU 44
|
||||
45
4-8
Nov
|
Menggambar
Teknik:Catan
Tajuk:
Pemandangan di waktu senja..
|
Aras
1
Mengetahui
teknik penggunaan bahan yang betul.
Aras
2
Mengaplikasi
elemen seni dan prinsip seni dalam menghasilkan catan.
.Aras
3
Menggunakan
ICT untuk menghasilkan catan.
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1-Murid
mengetahui teknik dan penggunaan bahan yang betul untuk aktiviti mencatan.
2-Menguasai
satu kemahiran dalam aktiviti mencatan.
3-
Mengaplikasi penggunaan elemen dan prinsip seni dalam aktiviti mencatan.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Menghargai alam sekitar
|
46
11-15
Nov
|
Membuat
corak dan rekaan
Teknik:
Lipatan dan guntingan.
Tajuk:Corak
campuran.
|
Aras
1
Mengetahui
rupa positif dan negatif .
Aras
2
Mengaplikasi
kepelbagaian bentuk dan warna dalam menghjasilkan hasil seni.
|
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat:
1-Menguasai
kemahiran menggunting untuk mendapatkan bentuk yang dikehendaki.
2-Menguasai
teknik lipatan dan guntingan dengan kemas dan teliti.
3-Mengetahui
rupa positif dan negative semasa proses meluakkan dalam kemahiran
menggunting.
3-Mengaplikasi lebih dari satu warna dalam menghasilkan karya seni.
|
Buku
rujukan
ABM
BBM
HSP
Hasil
akhir
Nilai:
Keselamatan dan kekemasan diri.
|
Salam minta izin download rpt psv... tq
ReplyDeleteBolehh ;)
ReplyDeleteSalam. Saya pown. Tk.
ReplyDeleteMinta izin cikgu....
ReplyDeletesalam..saya minta izin untuk download..tq
ReplyDeletesaya minta izin download yer
ReplyDeletesalam.. saya minta izin download jg ye..thanks
ReplyDeleteMINTA IZIN DOWNLOAD TQ
ReplyDelete