RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN 2013
KSSR
DUNIA MUZIK
TAHUN
2
MINGGU
|
TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
1
2-4
Jan
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo.
- Cepat
- lambat
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.4 Menyanyi mengikut tempo.
- cepat
- lambat
|
B1D1E1
Mengenal pasti tempo cepat dan
lambat
|
2
1-7
Jan
|
MULANYA
DI SINI
FOKUS
Pic
-pic tinggi
-pic rendah
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.3 Mengajuk pic dengan tepat.
- pic tinggi
- pic rendah
-
pic pertengahan
|
B1D1E2
Mengenal pasti pic
rendah dan pic tinggi
|
3
14-18
Jan
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo.
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.4 Menyanyi mengikut tempo.
-
cepat
-
lambat
|
B1D1E3
Mengenal pasti detik
|
4
21-25
Jan
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f
)
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.5 Menyanyi dengan
dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
5
1-4
Feb
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tekstur
- solo
-
nipis
-
kumpulan
-
tebal
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada
pelbagai repertoir.
|
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo,
tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
|
B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
6
6-8
Feb
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
Tekstur
- nipis
- tebal
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada
pelbagai repertoir.
|
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo,
tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
dinamik
-
lembut ( p )
-
kuat ( f )
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
||||
7
11-15
Feb
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.1 Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.
atau berkumpulan.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan
perempuan
|
B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan ton suara
|
8
18-22
Feb
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Detik
Postur
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.2 Memainkan
perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut
detik.
- postur
|
B1D1E8
Menyatakan bunyi detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
|
9
25-1
Mac
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.1 Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan
perempuan
|
B2D1E6
Membezakan ton suara
B3D1E8
Membezakan ton suara
|
10
4-8
Mac
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.1 Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.
atau berkumpulan.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan
perempuan
|
B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan ton suara
|
11
11-15
Mac
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Bunyi
-panjang
-pendek
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.1 Membuat pergerakan mengikut
ruang diri dan am berdasarkan:
-
bunyi panjang/pendek
|
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
UJIAN BULAN MAC
|
||||
CUTI PENGGAL
|
||||
14
1-5
Apr
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.1 Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan
perempuan
|
B2D1E6
Membezakan ton suara
B3D1E8
Membezakan ton suara
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
15
8-12
Apr
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Muzik vokal dan muzik
instrumental
Warna ton
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1 Mengenal pasti muzik vokal
dan muzik instrumental serta warna ton daripada muzik yang didengar.
- muzik vokal (solo dan kumpulan)
- muzik instrumental (solo dan
kumpulan)
- warna ton (suara dan alat muzik)
|
B2D1E3
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B2D1E6
Membezakan ton suara
|
16
dan 17
15-19
Apr
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Muzik dan gerakan
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.1 Membuat pergerakan mengikut
ruang diri dan am berdasarkan:
-
bunyi panjang/pendek
|
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
17
22-26
Apr
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Muzik dan gerakan
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.1 Membuat pergerakan mengikut
ruang diri dan am berdasarkan:
- tempo cepat/lambat
|
B2D1E4
Melakarkan grafik
menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan
lambat
|
18
29-3 Mei
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.5 Menyanyi dengan
dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B3D2E3
Bermain perkusi
atau menyanyi dinamik kuat dan
lembut
|
19
6-10
Mei
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Teknik dalam nyanyian
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi
dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
|
MINGGU ULANGKAJI
|
||||
PKSR 1
MINGGU 21
|
||||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 22 DAN 23
|
||||
24
10-14
Jun
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.2 Memainkan perkusi secara solo
atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.2 Memainkan perkusi
mengikut tempo.
- cepat
- lambat
|
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
|
25
17-21
Jun
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut
( p )
- kuat
( f )
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.2 Memainkan perkusi secara solo
atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.3 Memainkan perkusi dengan
dinamik.
- lembut ( p )
- kuat
( f )
|
B3D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
B4D2E5
Bernafas dengan
betul pada frasa lagu yang ditetapkan
|
26
23-28
Jun
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Nyanyian
-sebutan vokal
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan
huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut lirik dengan
jelas
|
27
1-5
Jul
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.2 Memainkan perkusi secara solo
atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.2 Memainkan perkusi mengikut tempo.
- cepat
- lambat
|
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
28
7-12
Jul
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Mud,
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada
pelbagai
repertoir.
|
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo,
tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
- mud (riang, sedih, cemas, tenang dan takut)
|
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B5D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
|
29
15-19
Jul
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tekstur
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada
pelbagai repertoir.
|
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo,
tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
- tekstur
(solo - nipis dan kumpulan - tebal)
|
B4D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
30
22-26
Jul
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Nyanyian
-sebutan vokal
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan
huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut lirik dengan
jelas
|
UJIAN BULAN OGOS
MINGGU 31
|
||||
CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
MINGGU 32
|
||||
CUTI PENGGAL
MINGGU 33
|
||||
34
19-23
Ogo
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada
pelbagai repertoir.
|
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo,
tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
- dinamik (kuat-lembut)
|
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B5D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
35
26-30
ogo
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1 Mengenal pasti muzik vokal
dan m uzik instrumental serta warna ton
daripada m uzik yang didengar.
- muzik vokal (solo dan kumpulan)
- Muzik instrumental (solo dan
kumpulan)
- warna ton (suara dan alat muzik)
|
B4D1E5
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
|
36
2-6
sept
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Gerakan
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
|
1.3.1 Membuat pergerakan mengikut
ruang diri dan am berdasarkan:
- dinamik kuat/lembut
- pic tinggi/rendah
- tempo cepat/lambat
- bunyi panjang/pendek
|
B4D1E6
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan grafik
menunjukkan tempo cepat dan lambat
B5D1E6
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B2D1E4
Melakarkan
grafik menunjukkan tempo cepat dan
lambat
|
36
dan 37
8-13
Sep
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.2 Memainkan perkusi secara solo
atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.2 Memainkan perkusi mengikut tempo.
-
cepat
-
lambat
|
B4D1E7
Mengenal pasti bunyi detik panjang dan pendek
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
|
38
16-20
Sep
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
Mendemonstrasi warna ton suara
manusia dengan betul.
atau berkumpulan.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan perempuan
|
B4D1E8
Membezakan ton suara
B5D1E8
Membezakan ton suara
|
39
23-27
Okt
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Nyanyian
-sebutan vokal
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan
huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B5D2E4
Menyebut lirik dengan
jelas
|
40
30-4
okt
|
MULANYA
DI SINI
FOKUS
Pic
- pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.3 Mengajuk pic dengan tepat.
- pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
|
B4D2E6
Menyanyi bunyi
pic tinggi, rendah dan pic tengah
B5D2E6
Menyanyi bunyi
pic tinggi, rendah dan pic tengah
B4D3E1
Menunjukkan
penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada
nilai-nilai berikut:
jujur, rajin,
bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur,
hormat menghormati,
menyanjung
budaya, menghargai alam sekitar, tolong
menolong, kebersihan dan berdisiplin
|
41
7-11
Okt
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Kreativiti
|
PENGHASILAN MUZIKAL
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
|
2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
- mengajuk corak irama
- mencipta ”jawapan” kepada ”soalan” irama yang diberikan
|
B6D3E1
Mencipta melodi So dan
Mi.
B6D3E3
Mencipta dan memainkan
corak irama
|
42
14-18
Okt
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Kreativiti
|
PENGHASILAN MUZIKAL
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
|
2.1.3 Mencipta melodi mudah
menggunakan vokal.
- mengajuk melodi
- mengimprovisasi ”jawapan” kepada ”soalan” melodi yang diberikan
|
B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E2
Menghasilkan
pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama
|
43
21-25
Okt
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Menghayati elemen muzik
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada
pelbagai
repertoir.
|
3.1.1 Mengenal pasti muzik vokal
dan m uzik instrumental serta warna ton daripada muzik yang didengar.
- muzik vokal (solo dan kumpulan)
- muzik instrumental (solo dan
kumpulan)
- warna ton (suara dan alat muzik)
|
B6D4E1
Menunjukkan
penghayatan 10 hingga 12 nilai
daripada
nilai-nilai berikut:
jujur, rajin,
bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur,
hormat menghormati,
menyanjung
budaya, menghargai alam sekitar,
tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin
|
PKSR 2
|
||||
45
4-8
Nov
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tekstur
- solo
-
nipis
-
kumpulan
-
tebal
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik daripada
pelbagai repertoir.
|
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo,
tekstur dan dinamik daripada muzik yang didengar.
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
|
B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
Pic
-pic tinggi
-pic rendah
|
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.3 Mengajuk pic dengan tepat.
- pic tinggi
- pic rendah
-
pic pertengahan
|
B1D1E2
Mengenal pasti pic
rendah dan pic tinggi
|
|
46
11-15
Nov
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo.
- cepat
- lambaT
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.4 Menyanyi mengikut tempo.
-
cepat
-
lambat
|
B1D1E3
Mengenal pasti detik
|
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f
)
|
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau
berkumpulan.
|
1.1.5 Menyanyi dengan
dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
tq cikgu diatas perkongsian rpt
ReplyDeleteSama2 ;)
ReplyDeleteTq cikgu..
ReplyDeleteevidens dunia muzik tahun 1 dan tahun 2 order boleh pm saya atau sms0136100629, ayer keroh, melaka. sila lawati https://www.facebook.com/groups/muziksekolahrendah/ untuk maklumat lanjut mengenai muzik, tq.
ReplyDelete